TEST: Opel Zafira 2.2 Elegance

Opel Zafira starter på den beskjedne sum av 230.800 kroner. Vi prøvekjørte derimot den dyreste varianten, med størst mulig motor, automatgir og bra med utstyr.

TEST: Opel Zafira 2.2 Elegance
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det var flere som fikk opp øynene for at kompaktklassen var et glimrende utgangspunkt for en større bil da Renault viste frem sin Megane Scenic. I ettertid har det for eksempel dukket opp biler som Mazda Premacy, Mitsubishi Space Star, Citroën Picasso og Chrysler PT Cruiser.

Romslig

Opel Zafira er, som resten av bilene av samme arten, litt dyrere enn sine mindre plattformsøsken. Til gjengjeld kan den skilte med mye større plass. Det er nesten ubetinget positivt å løfte taket litt mot himmelen og utnytte plassen der den er mest tilgjengelig. Lengre biler har en tendens til å bli vanskeligere i bykjøring, derfor er kompaktklassen et glimrende utgangspunkt for fleksibilene.

Ny motor

Vår testbil er den dyreste Zafira som er å oppdrive, for pengene får du en splitter ny 2,2-liters motor som i sin helhet er støpt i aluminium. Motoren bidrar sterkt til den høye prisen, men gir deg også ytelser som ikke står tilbake for dyrere familiebiler.

Zafira er en bil som, takket være sin fleksibilitet, åpner for mange nye muligheter uten å gå på bekostning av andre. Er det verdt pengene?

Les videre om motor og kjøreegenskaper på denne lenken.