TEST: Opel Zafira - Firmabil for familien!

Opel greide å presse prisen på Zafira til under 250.000 kroner, og dermed fremstår Zafira som svært så gunstig. Den er under skattegrensen på 250.000 kroner, den kan frakte et halvt fotballag eller et flyttelass. Og vil du ikke ha med svigermor, kan du gjemme et par av setene…

TEST: Opel Zafira - Firmabil for familien!


Det var Renault som startet showet med sin Megane Scenic. Bilen var knapt lengre enn en Golf Stasjonsvogn, og likevel bød den på fleksibilitet og bagasjevolum som ingen annen bil i kompaktklassen.

Årsaken er så enkel som å lage bilen høyere enn vanlig, la passasjerene sitte i stedet for å ”ligge”. Dermed ble det enklere å skape benplass, og det ble adskillig mer plass til bagasjen enn i en standard kompaktklassebil.

Scenic på tysk

Men nå er det altså tyskernes tur. Først ute er Opel Zafira, som nettopp har ankommet Norge. Foreløpig bare med 1,8-liters motor og med ”Comfortline” utstyrsnivå, noe senere på høsten kommer den også med 1,6-liters motor, og til vinteren kommer den med 2-liters GDI.

Det er liten tvil om at både Opel – og de fleste andre bilprodusenter – har tittet med et skrått blikk på blåtegningene av Renault Megane Scenic. Renault har nemlig stått lengst fremme i utviklingen av fleksible biler, se bare på Renault Espace – den første moderne flerbruksbilen -- som ble introdusert flere år før konkurrentene kom på banen.

Men Opel har faktisk gått et par steg lengre med sin Zafira enn Renault har gjort med Megane Scenic. Klikk deg gjennom vår test av Zafira, den (foreløpig) mest fleksible fleksibilen!

For en komplett sammenligning av de mest aktuelle konkurrentene, gå til vår sammeligningstest av Mazda Premacy, Citroen Berlingo, Mitsubishi Space Star og Opel Zafira