TEST: Opel Vectra stv

Opel har blitt bransjens beste på bakseter. I Vectra stasjonsvogn er det ikke fleksibiliteten men plassen som imponerer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Opel Vectra stv


Og den gode bakseteplassen har ikke gått nevneverdig utover plassen i bagasjerommet. Nye Opel Vectra stasjonsvogn er blant de desidert største i klassen, og det mest positive er at den ikke føles sånn på veien. Kjøreegenskapene bærer lite preg av størrelsen, og selv med en 1,8-liters motor er det en fin kjørebil.

Versjon fire

Opels arbeid med ny mellomklassebil har endt opp i fire versjoner. En sedan, en kombikupe kalt GTS, en stasjonsvogn, og Signum som er en vellykket blanding av kombikupe og stasjonsvogn. Stasjonsvognen er den sist ankomne, og den deler akselavstand med Signum. Det er den klasseledende akselavstanden som sørger for god plass i kupeen, og som også er med på å øke landeveiskomforten.

Ribbet til 249.900

Billigste Vectra stasjonsvogn er utstyrsnivå Essentia til 249.900 kroner. Den er rimelig ribbet for utstyr, men leverer selvsagt den samme romsligheten som de dyrere modellene. Under panseret er det den samme 1,8-literen på 122 hestekrefter som vi hadde i vår testbil, en Elegance-utgave som starter på 288.500 kroner før nødvendig utstyr som radio/cd (5.500 kroner), og ekstrautstyr som skinnseter og elektronisk styring av klimaanlegget. Det blir med andre ord vanskelig å få denne bilen under en 300.000-kroners grense.

Les mer om plass og komfort her.