TEST: Opel Vectra 1.9 CDTI stv.

Opel Vectra er en av de største bilene i mellomklassen og nå er den også tilgjengelig med en sterk 150-hesters dieselmotor. Besparelsene kontra 3-literen er enorme, men denne motoren har også krefter nok til å levere litt underholdning.

TEST: Opel Vectra 1.9 CDTI stv.
TEST: Opel Vectra 1.9 CDTI stv.


Opel har jobbet med prisene på sine nye modeller og nok en gang fortjener de skryt for god prising. Vectra med denne motoren starter på snaue 350.000 kroner og noen av konkurrentene mener tydeligvis de har noen gode grunner til å ta mye mer betalt for sine modeller. Prisene er ikke justert for utstyr, men er ment for å gi en pekepinn. Laguna med dieselmotor og 150 hestekrefter koster for eksempel fra 394.100 kroner og en Citroen C5 med 138 hestekrefter koster fra 395.400 kroner. Med andre starter disse to bilene drøye 40.000 kroner høyere i pris.

Ford er fortsatt med

Ford er i likhet med Opel en produsent som er gode med priser. Ford Mondeo begynner å trekke på årene, men er tilgjengelig med spennende dieselmotorer. Ford har både en modell med 130 hestekrefter som koster fra 339.700, og en med en helt ny motor med 155 hestekrefter og 400 newtonmeter som koster fra 371.300 kroner. Dette er gode priser som ligger i samme gate som Vectra. Den minste av disse Ford-dieselene kan også kobles til automatgir som vi også hadde på vår testbil. Vi velger i denne testen og konsentrere oss om å sammenligne Vectra stasjonsvogn med Mondeo stasjonsvogn. Det er disse bilene som har størst plass og som også kommer med de kraftigste firesylindrete dieselmotorene.

Vi har lenge hatt Mondeo som en av våre stasjonsvognfavoritter og nå trues den helt klart av Opel Vectra.

I neste kapittel finner du mer om motor og kjøreegenskaper i Vectra med 150-hesters dieselmotor.