TEST: Opel Speedster Turbo

Speedster ble lansert for litt over to år siden med 147 hestekrefter. Den var rå å kjøre allerede da. Nå har den 200...

TEST: Opel Speedster Turbo
Speedster bygges i et begrenset opplag og alle er nummererte. Vi kjørte nummer 4.402.
Speedster bygges i et begrenset opplag og alle er nummererte. Vi kjørte nummer 4.402. Vis mer


I Speedster har ikke ingeniørene belastet bilen med unødvendige kilo på utstyr du ikke trenger. Her finner du verken lyddemping, tepper, servo, klimaanlegg, radio eller andre ting som ikke direkte er med på øke kjøregleden. Speedster er så og si ribbet ned til smertegrensen, og leter du etter kollisjonsputer finner du kun én. Til og med setene er harde som stein, takket være fraværende polstring.

I tillegg er Speedster den første bilen til Opel med midtmontert motor, og det er også den første Opel hvor ramme og karosseri er bygget i aluminium og komposittmaterialer.

Trangt

Speedster er den desidert laveste bilen vi har kjørt, 112 centimeter høy. Mine nesten to meter er forholdsvis plundrete å få på plass, og du må velge sko med varsomhet når du skal kjøre Speedster. Det er så trangt ved gassepedalen at en smal sko absolutt er nødvendig. Innstigning med taket på har en vanskelighetsgrad mellom umulig og svært trøblete. Dørstokkene er ekstremt brede og vi lengtet etter et avtagbart ratt. Jeg kom meg på plass, men jeg hadde vondt flere steder på kroppen etterpå. Vel på plass i setet presset kalesjen så hardt på hodet at den også måtte vekk.

Det var mye klaging på en gang, men det akselerasjon og hestekrefter det handler om. Vi vil takke Opel for både manglende diskresjon og dømmekraft. Nå skal 200 hestekrefter og en akselerasjon fra 0 til 100 på 4,9 sekunder testes.