TEST: Opel Frontera -- Vaskeekte bastard

Japanske Isuzu har spesialisert seg på terrenggående kjøretøy, mens Opel ikke akkurat besitter spisskompetanse på det området. Derfor er det jo logisk å dra veksler på hverandre når de begge befinner seg under paraplyen til General Motors.

TEST: Opel Frontera -- Vaskeekte bastard

Isuzu Rodeo heter Frontera dersom man ser bak illusjonen som Opel-merkene er med på å skape, og at det er en illusjon er lett å gjennomskue dersom man krabber inn bak rattet i Frontera. For her er det lite som minner om de øvrige kvalitetsproduktene fra Rüsselsheim.

En tragisk histore - om igjen?

Det var vanskelig å mønstre stor glede over den forrige utgaven av Frontera. Svært vanskelig faktisk. For kvaliteten på modellen som nå er erstattet var mildt sagt laber, og støynivået nesten med på å klassifisere bilen som støysone i henhold til arbeidsmiljøloven.

Dette er likevel historie, og det er med en viss glede vi kan fastslå at den nye Fronteraen, som ble lansert her til lands i oktober, har blitt mer lavmælt og virker bedre sammenskrudd enn sin forgjenger.

Små forandringer

Men hva gjorde egentlig Opel, eller rettere sagt Isuzu, med Frontera? Rent bortsett fra at de strammet skruene bedre var det ikke så mye - i alle fall ikke utseendemessig. Vel har de gjort noen små forandringer i grillen, lakkert sidespeilene og justert designet i hekken, men kuren var mild og bortsett fra de spesielt interesserte var det ingen som kunne se forskjell.

Innvendig er derimot forskjellen svært merkbar, og ergonomien er blitt mye bedre i den nye modellen. At det fortsatt ser nokså spartansk ut, er en annen historie.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskjeller var det imidlertid. For karosseriet har blitt stivere, samtidig som bilen har vokst litt i bredden og i høyden. Under panseret har Opels 2,2 liters DTi-motor, med 115 hestekrefter og et dreiemoment på 260 Nm ved 1.900 omdreininger i minuttet, funnet seg til rette.

En ekte firehjulstrekker

At Fronteraen er en ekte firehjulstrekker hersker det lite tvil om. Ved vanlig kjøring driver bilen på bakhjulene, men du har muligheten til å koble inn firehjulsdriften ved å trykke på en bryter på dashbordet. En smart løsning spør du oss, spesielt ettersom du kan gjøre det i fart. Dermed har du fordelen av mindre motstand i drivlinjen og lavere forbruk, samtidig som du kan koble inn firehjulsdriften når du trenger den. Reduksjonsgear har bilen også.