TEST: Opel Corsa Easytronic

Den lettkjørte småbilen Corsa har fått enda et fortrinn i byen. Opel er de eneste som kan levere en femdørs bil med tilnærmet automatgir til under 150.000 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Opel Corsa Easytronic
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ved hjelp av elektromotorer er den i utgangspunktet femtrinns manuelle girkassen forandret til noe som i praksis fungerer som automatgir.

Erfaringsmessig

Tidligere erfaringer med manuelle girkasser med automatisert girskift- og kløtsjfunksjon har vært blandet. Noen har så rykkete igangsetting at de blir svært vanskelig å lukeparkere med, mens andre sliter veldig med for eksempel bakkestarter og køkjøring.

Løsningen til Opel er ikke plaget med disse svakhetene i like stor grad, og vår eneste innvending er at skiftene tar lang tid.

Bedre enn automat

Når det gjelder drivstofføkonomi og kjørekomfort får du i pose og sekk med Easytronic. Du slipper nemlig det økte forbruket som vanlig automatgirkasser er belemret med.

Her kan du lese om hvordan Easytronic fungerer i praksis.