TEST: Opel Corsa 1.4 Sport

Temperaturmåleren i bilen synker ned mot ubarmhjertige 24 minusgrader. Vi kjører opp temperaturen på klimaanlegget, og legger litt mer trykk på gasspedalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
TEST: Opel Corsa 1.4 Sport
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Med kulde kommer is – hvis man da ikke er bosatt i sentrale områder, hvor enhver antydning til is eller snø på veien blir saltet bort. Is var det i rikelig monn på veiene i de dype Østlandske skogene denne dagen, så vi fikk testet Corsa på skikkelig vinterføre.

Tapt terreng

Kampen har hardnet til blant småbilene, og Corsa har tapt terreng de siste årene. Dersom vi går fire år tilbake, til 1997, og sammenligner med fjorårets tall, har antall nyregistrerte Corsa gått fra 2.530 i 1997 til 1.076 i 2000. Salget er altså mer enn halvert på fire år. Men det kan se ut til at det er lys i tunnelen for Opel. Ser vi på statistikken for januar i år, har Opel klatret fra en 29. plass på listene for hele fjoråret, til en 12. plass. Grunnen kan være lanseringen av nye Corsa.

Tredje generasjon

Vi skriver 2001, og det er 19 år siden Opels minste bil så dagens lys. I fjor ble Corsa myndig – den gikk inn i sitt 18. år – og da var det på tide med et generasjonsskifte. Det var da gått syv år siden forrige, og første, generasjonsskifte – som fant sted i 1993.

I november i fjor kom tredje generasjons Corsa til Norge. Dette er en splitter ny bil, som er blitt både bredere og lengre, og den har fått et høyere sikkerhetsnivå. Det skulle vel egentlig bare mangle, for forrige generasjons Corsa var ikke den som skåret best i kollisjonstestene.

Sikkerhet

Nye Corsa er godt utstyrt med diverse sikkerhetsforanstaltninger – som sikkerhetskarosseri, pedaler som knekker når du kolliderer og selvsagt diverse kollisjonsputer: Det er puter for fører og forsetepassasjer, samt sidekollisjonsputer foran.

I tillegg er Corsa utstyrt med Opels aktive hodestøtter, som skal forhindre nakkeslengskader. Disse hodestøttene kom først på Opels større og dyrere modeller, men er nå kommet også småbilen Corsa til gode. Mer om hvordan de aktive hodestøttene fungerer, kan du lese her.

Sport

Vi testet en Corsa Sport 1.4. I tillegg til å ha Sport skrevet på bilen – er sport-utgaven tilgodesett med spesielle interiørmessige detaljer, sportsseter og mer sportslige kjøreegenskaper. Mer om dette kan du lese i avsnittet om plass og komfort.