TEST: Opel Corsa 1,3 CDTI - sterk utfordrer

Fjerde generasjon Opel Corsa har nå vært i salg i noen måneder og det var på tide at DinSide gikk den grundigere etter i sømmene enn det ble anledning til ved lanseringen i september i fjor.

Publisert
Sist oppdatert

Det er et kvart århundre siden General Motors gjorde sitt inntog i den europeiske småbilklassen, og de gjorde det grundig. Opel Corsa (Vauxhall Nova i England) ble lagt merke til og ga Opel et større nedslagsfelt i markedet.

Siden den gang er det blitt tid til tre oppfølgere, den ene bedre enn den forrige. Så også med fjerde generasjon som vi har tatt for oss i denne testen. Hvor viktig bilen er for Opel illustreres ved at det er blitt solgt over 14 millioner Corsa siden den dukket opp for første gang.

"Sub-kompakt"

TEST: Opel Corsa 1,3 CDTI - sterk utfordrer
TEST: Opel Corsa 1,3 CDTI - sterk utfordrer

I likhet med konkurrentene som har introdusert nye modeller i denne klassen de siste par årene, har Opel tatt et skritt oppover mot den tradisjonelle kompaktklassen når det gjelder dimensjoner.
Bare Toyota har greid å motstå denne trenden - Yaris II er fortsatt en ganske kort småbil med sine 375 centimeter. Med sine fire meter i lengden er Corsa IV like stor som nye Renault Clio og bare litt kortere enn de største i klassen per i dag - Fiat Grande Punto og Peugeot 207. Dette bidrar også til å gi mer plass i markedet til segmentet under - mini-bilene, som overtar rollen som rene bybiler, gjerne ganske trendy sådanne.

Fra 155.000 kroner

Nye Corsa er tilgjengelig som tredørs- og femdørsmodell, og de er ganske forskjellige i utseende. Tredørsversjonen, som i Norge tradisjonelt utgjør en svært liten andel av salget, er den litt frekke og sporty varianten, mens versjonen med fem dører - som vår testbil - fremstår som mer "seriøs" og praktisk. Greier man seg med tre dører kan man skaffe seg en ny Corsa til en utropspris på temmelig nøyaktig 154.900 kroner - da med en tresylindret bensinmotor på 998 ccm og 60 hester - og utstyrsnivå Enjoy. Det finnes to utstyrsnivåer over: Sport og Cosmo. Disse to, som eksempelvis har lettmetallfelger og klimaanlegg som standardutstyr, kommer med samme prispåslag i forhold til Enjoy, men vektlegger henholdsvis det sportslige og det komfort-orienterte.

Moderat motorisert

Per i dag er Corsa tilgjengelig med ganske beskjedne motorstørrelser her i landet - maksimalt 1,4 liter. Ved lanseringen fikk vi kjøre en ganske heftig 125-hesters dieselversjon med 1,7 liter sylindervolum, men denne glimrer med sitt fravær i den norske prislisten. Av bensinmotorer finnes en 1,0, en 1,2 og en 1,4-variant (henholdsvis 60, 80 og 90 hk) mens dieselkundene kan velge mellom to versjoner av samme såkalte 1,3-liter hvorav den ene yter 75 hestekrefter mens dens mer potente storebror kan skilte med 90 gamper. Det var sistnevnte som satt i vårt testeksemplar, en Enjoy 1,3 CDTi, forøvrig med en god del ekstrautstyr som definitivt er med på få en til å revidere sin oppfatning av småbiler...

Men først altså, til vår opplevelse av motoren og av kjøreegenskapene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer