TEST: Opel Astra Turbo Coupe

Arven etter Opel Calibra Turbo er i forholdsvis trygge hender. Det eneste som mangler fra gamle dager er firehjulstrekket.

TEST: Opel Astra Turbo Coupe
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Astra Coupe bringer Opel tilbake på kupémarkedet etter at Calibra forsvant. Calibra var en god del lengre enn Astra, og var en litt annen type bil. Astra Turbo Coupe er blitt slankere og kortere, og har nesten like mye effekt som Calibra Turbo, som også hadde firehjulsdrift.

Forhjulsdrift

Astra Coupe er bygd på den samme plattformen som resten av Astra-familien. Det betyr drift på forhjulene. Med noe mer beskjeden motorisering er ikke det noe problem, men 190 hestekrefter er i meste laget for små forhjulstrekkere. Bakshjulstrekk på denne bilen vill gjort at sporing under akselerasjon ville blitt borte og understyring i svingene ville blitt redusert.

Drømmen går i oppfyllelse

Spreke kupeér trenger ikke lenger gjøre at huset ditt blir belånt til langt over pipa. De som ikke setter altfor store krav. får levd ut drømmen om sportsbil for 370.000 kroner med en Astra Turbo. Du går glipp av Porsche/Ferrari-følelsen, men slipper også å betale for det.

Hvordan virker det?

Vi har kjørt bilen i en uke og har hatt det mye moro. Takket være turbo og sylskarpe kjøreegenesakper gir Astra Turbo Coupe store opplevelser for lite penger. Du kommer videre ved å klikke på denne lenken.