Nye 308 har et konservativt utseende som det er lett å like. LED-signaturen i hovedlyktene er på plass.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Nye 308 har et konservativt utseende som det er lett å like. LED-signaturen i hovedlyktene er på plass. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

TEST: Nye Peugeot 308

Bilen sklir rett inn i kompaktklassen, og krever sin plass.

I november lanserer Peugeot en helt ny 308. Det er en bil som med sine 4,25 meter går rett inn i den blytunge kompaktklassen, på folkemunne også kalt Golf-klassen. Når en tredjedel av det totale personbilmarkedet i Europa befinner seg der, så sier det seg selv at konkurransen er hard.

LES OGSÅ:

Vi har testet nykommeren.

Lettvekter

Den kommende 308 er blitt 140 kilo lettere enn forgjengeren, og over halvparten av dette skyldes at 308 er første bil ut i den nye og såkalt modulære EMP2-plattformen.

Resten er hentet i form av lettere materialer på forskjellige steder, blant annet i bagasjeromsluken, som her er laget i vanlig termoplast.

Målet med en vektreduksjon er naturligvis den hyggelige gevinsten det gir i besparelse av drivstoff, et område hvor 308 gjør det bra. Fra salgsstart tilbys det motoriseringer med utslipp fra 93 gram CO2 per kilometer, mens det til våren dukker opp ytterligere alternativer, og da med et CO2-utslipp så lavt som usle 82 g/km.

Se flere bilder av 308 utvendig:

Nye 308 har et konservativt utseende som det er lett å like. LED-signaturen i hovedlyktene er på plass. Foto: Fred Magne Skillebæk

Fem motoralternativer

Per i dag kan bilen bestilles med fem alternative motorer, fordelt på to diesel og tre bensin.

Bensinmotorer:

  • 1,2 VTI - 82 hk, 118 Nm
  • 1,6 THP – 125 hk, 200 Nm
  • 1,6 THP – 155 hk, 240 Nm
Dieselmotorer:
  • 1,6 HDi – 92 hk, 230 Nm
  • 1,6 e-HDi – 115 hk, 270 Nm
Av disse har vi kjørt dieselmotoren på 115 hestekrefter, og bensinutgaven med 155 hestekrefter. Førstnevnte har et flatt dreiemoment fra 1.750 omdreininger, og fungerer veldig fint med normal kjøring. Det er likevel ikke store utfordringen som skal til før du savner mer å ta av. En forbikjøring må planlegges, noe som ikke skulle være nødvendig på en dieselmotor med over 100 hk.

Er bensin favoritten?

Bensinversjonen på 155 hestekrefter gir derimot bilen full rettferdighet, og den viser hva resten av bilen er god for. På sett og vis virker det som om girkassen fungerer bedre sammen med en sterk motor, og det hele ble ble en veldig trivelig opplevelse. Det blir dermed spennende å se når sterkere dieselalternativer dukker opp, og hvordan disse kan følge opp den strålende pakkeløsningen i denne 155-hesters bensinmotoren.

Ute på veien

Lillebror Peugeot 208 imponerte oss med sine kjøreegenskaper, og ute på veien er det et tydelig slektskap mellom den og 308. Begge har den samme utformingen innvendig, og det lille rattet, som er på plass i begge, fungerer veldig godt - spesielt for de som liker en litt aktiv kjørestil.

Bilder innvendig:

Slutt på rølpekassene

Girkassene er blitt langt bedre enn det vi kjenner fra tidligere generasjoner, og mer presise. Chassiset er satt opp til å være et sted midt mellom det komfortable og det sportslige. Som standard kommer de fleste bilene med 205/55 R16 dekk, en dimensjon mange vil forlate til fordel for noe større. Det kan være smart dersom du vil ha noe som heller mot det sportslige. Om ikke, så bør du beholde dem. De innehar egenskaper som ligger på den komfortable siden.

Fire hjul i bakken

Chassiset i 308 er veldig fint tunet. Det henger veldig godt med, også når det blir presset. Eneste tydelige svakhet finner du når du krysser traverser av noe slag. Da melder bakstillingen pass, takket være en bakaksel som er en litt mer moderne utgave av en torsjonsaksel. Du merker det ved at bakvognen mister grepet på begge hjulene samtidig, og du får en liten vipp.

Konkurrentene benytter tilsvarende på de rimeligste modellene, med de mindre motorene. Peugeot holder på dem uansett motorisering og pris.

Trippeltest: Premiumbilene i kompaktklassen

Dette er de viktigste konkurrentene:


Fransk løsning

Innvendig er 308 en videreføring av filosofien fra 208, som ble lansert tidligere i år. Det betyr i all hovedsak en oversiktlig førerplass med et lite ratt og instrumentpanel som synliggjøres over rattet. Det gjør det lett å se instrumentene, men her har Peugeot tatt en fransk vri: Speedometeret sitter til venstre, og nålen går fra venstre mot høyre etter hvert som farten øker.

Derimot mener Peugeot det ser fint at turtelleren på høyre side går motsatt vei, altså fra høyre mot venstre. Vi synes dette ble for annerledes og uvant, all den tid vi på denne siden av kloden leser fra venstre mot høyre.

Skryter av størrelsen

Interiøret for øvrig er ryddig og praktisk utformet. Midt i midtkonsollen sitter det en sjutommers skjerm som Peugeot kaller 9,7-tommer. Til og med Citroën, som bruker samme skjerm i Picasso kan fortelle at det er en sjutommer. Peugeots lek med tommer har sitt opphav i berøringspanelene på siden. Disse er derimot ikke en del av skjermen, kun frontplaten. Dermed fant de ut at de like gjerne kunne markedsføre også dette som en skjerm, men den gang ei. Etter litt nøling innrømmet også Peugeot at den delen av panelet som har piksler, og således kan kalles en skjerm, er sju tommer. Det er antagelig en bitter innrømmelse, ettersom den argeste konkurrenten kan by på åtte tommers skjerm.

TEST: Nye Peugeot 308

Best på plass

Det Peugeot derimot kan skryte av er størrelsen på bagasjerommet. Etter VDA-normen er dette på hele 420 liter, noe som eksempelvis er 40 liter mer enn i VW Golf. Dette har heller ikke gått nevneverdig ut over bakseteplassen, som er på høyde med de øvrige bilene i klassen. Sitteputen bak kunne gjerne vært litt lenger for de høyeste passasjerene, men de litt lavere vil antagelig foretrekke den som den er.

Bakseteryggen er delt med 40/60-splitt, og den største delen har midtarmlene og luke for lange gjenstander. Når seteryggene felles ned har du 1.228 liter til rådighet.

Se flere illustrasjoner:

Peugeot har for øvrig valgt å stoppe endringen av navnet i modellrekken for hver generasjon. Derfor skal den nye bilen hete det samme som den utgående, 308. En annen grunn er at Peugeot ønsker å fri til kineserne, og der er 8 et lykketall. En neste underliggende grunn er at 309 allerede har vært brukt.

Konklusjonen

Alt i alt fremstår likevel 308 som en godt gjennomarbeidet bil, og den gir i det store og hele et veldig godt inntrykk. Den har sine spesialiteter, uten at den er sær på typisk fransk vis.
Peugeot har i tillegg valgt å holde den relativt moderat med tanke på utseendet. De virkelig spesielle løsningene kan det virke som de nå har overlatt til Citroën.

Testresultat

Peugeot 308

Fine kjøreegenskaper, trivelig og praktisk interiør, og svært god bagasjeplass. Lavt støynivå.

Fancy lek med turteller som går feil vei, og en bakstilling av det enkle slaget.

Peugeot 308
 1,6 e-HDI (diesel)1,6 THP (bensin)
   
Motor:R4, 16VR4, 16V
Slagvolum:1.560 ccm1.598 ccm
Effekt @ o/min:115 hk @ 4.000155 hk @ 6.000
Dreiemoment @ o/min:270 Nm @ 1.750240 Nm @ 1.400
0-100 km/t:11,4 sek.9,1 sek.
Toppfart km/t:192 km/t215 km/t
Forbruk l/mil0,38 l/mil0,57 l/mil
CO2-utslipp:98 g/km132 g/km
Tankvolum:53 liter53 liter
Bagasjerom (VDA):420 / 1.228 liter420 / 1.228 liter
Pris fra kr.259.000269.000
* Alle priser er inkl. frakt/registreringsomkostninger lev. importøren.

.