Lexus IS 300h er mye premium-bil for pengene og et solid løft i forhold til forgjengeren. Noen direkte "anti-BMW" kan den imidlertid ikke kalles. Foto: Knut Moberg
Lexus IS 300h er mye premium-bil for pengene og et solid løft i forhold til forgjengeren. Noen direkte "anti-BMW" kan den imidlertid ikke kalles. Foto: Knut MobergVis mer

TEST: Nye Lexus IS 300h

Et trivelig bekjentskap på norske veier.

IS-serien er mellomklassen i Lexus' modellrekke, og de har fra den første kom i 1999 posisjonert seg som konkurrenter til BMW 3-serie.

LES OGSÅ:

Alternativet

Det betyr ikke at de har truet det tyske merket på noe tidspunkt når det kommer til salgstall, men det har i det minste eksistert et alternativ for dem som ønsket å kjøre en annerledes, bakhjulsdrevet premiumbil i denne klassen.

Generasjonen som ble avløst i år kom allerede på slutten av 2005, og vi kjørte vintertest av IS 250 i mars 2006.

Enkelt utvalg

TØFF I TRYNET: "Spindelvev-grill" og F-sport-utførelse gjør at Lexus IS 300h peker seg ut i trafikkbildet. Foto: Knut Moberg
TØFF I TRYNET: "Spindelvev-grill" og F-sport-utførelse gjør at Lexus IS 300h peker seg ut i trafikkbildet. Foto: Knut Moberg Vis mer

Det er gått over sju og et halvt år siden den gang, og Lexus stiller i år med en helt ny bil, men med mye av den samme produktfilosofien: En annerledes konkurrent til tyskerne i premium-mellomklassen.

Nye IS ble lansert tidlig i år og den eksisterer i følgende versjoner:

  • Som IS 250 med 2,5-liters V6 bensinmotor - både med bakhjuls- og firehjulsdrift.
  • Som IS 300h med samme motor pluss elmotor (den første IS med hybridløsning).
  • Som IS 350 med V6-motor - også tilgjengelig som AWD (4x4).

Konkurrenter er biler som Audi A4, Mercedes-Benz C-klasse, og BMW 3-serie.

Lexus regner med å kunne selge cirka 300 IS i året, noe vi tror er mulig med de ganske hyggelige prisene de har greid å oppnå. Flere kunne det selvsagt blitt dersom bilen hadde kommet i stasjonsvogn-utførelse. Det gjør den ikke, derimot ble den nylig vist i en snerten to-dørs kupé-versjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har kjørt Lexus LFA - på Nürburgring

En IS til Norge

Lexus i Norge har valgt kun å ta inn den mellomste versjonen. Det er dermed utelukkende i hybridform norske kunder får kjørt nye IS, i det minste i overskuelig fremtid. Det betyr samtidig at versjoner med firehjulsdrift ikke blir tilgjengelig.

Diesel er fra nå av tabu i Lexus-sammenheng, så noen etterfølger til IS 220d er det bare å glemme.

Vår testbil var altså IS 300h og den er i F-Sport-utførelse, altså med en ekstra sportslig linjeføring og 18-toms felger. Vi liker F Sport-utførelsen, som vi synes gir bilen akkurat den ekstra snerten den trenger. Vi har for øvrig tidligere testet GS 450h, også den i F Sport-versjon.

Slående design

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Lexus IS 300h er mye premium-bil for pengene og et solid løft i forhold til forgjengeren. Noen direkte "anti-BMW" kan den imidlertid ikke kalles. Foto: Knut Moberg
TØFF I TRYNET: "Spindelvev-grill" og F-sport-utførelse gjør at Lexus IS 300h peker seg ut i trafikkbildet. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Designen er ellers spesiell nok. Her er linjer og kurver så det holder, og det er ingenting renskåret og enkelt med formspråket til eksteriørdesigner Masanari Sakae.

Vi kjenner igjen V-formene og de dynamiske linjene fra forgjengeren, men her er de dratt enda lenger, til et nivå hvor enkelte synes det blir i meste laget. Vi synes bilen ser tøff og annerledes ut, og den blir i det minste lagt merke til.

Romsligere

Innvendig er det første man merker seg at det er anselig bedre plass i nye IS enn det var i forgjengeren. Videre oppdaget vi raskt at sittekomforten også er vesentlig forbedret. Setene i vår F Sport-testbil ga i hvert fall meget god støtte og kompromiss mellom fasthet og mykhet.

Plusser og minuser

Førermiljøet er typisk høyverdig Lexus. Vi fikk et godt inntrykk av materialkvalitet og sammenføyninger - dette er knirkefritt og skikkelig. Derimot savner vi helhetstenkning bak interiørdesignen, som vi synes preges noe av visuell konflikt mellom linjer og elementer.

For øvrig er ergonomien på det jevne, med pluss for den smarte "PC-mus-aktige" pekeren, men et minus for brukervennligheten til navigasjonssystemet, noe vi allerede irriterte oss over i LS 600h.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Moderne og sporty førermiljø i Lexus IS 300h. Ingen kan anklage Lexus for å ha kopiert sine konkurrenter. Vi finner imidlertid at designen mangler en helhetsidé. Foto: Knut Moberg
GREIT, MEN IKKE IMPONERENDE: Bagasjerommet har et volum på 450 liter. Foto: Knut Moberg
Moderne og sporty førermiljø i Lexus IS 300h. Ingen kan anklage Lexus for å ha kopiert sine konkurrenter. Vi finner imidlertid at designen mangler en helhetsidé. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Potent hybrid

Ingen tvil - det er en hybrid. Med 177 hester fra bensinmotoren og opptil 143 hester fra elmotoren kan systemet yte 220 hestekrefter totalt. I praksis  greide vi på det beste å nærme oss 0,5 liter per mil i forbruk ved pen kjøring. Foto: Knut Moberg
Ingen tvil - det er en hybrid. Med 177 hester fra bensinmotoren og opptil 143 hester fra elmotoren kan systemet yte 220 hestekrefter totalt. I praksis greide vi på det beste å nærme oss 0,5 liter per mil i forbruk ved pen kjøring. Foto: Knut Moberg Vis mer

Bilen er utstyrt med en 2,5 liters rekkefirer som yter 177 hestekrefter ut fra et maksimalt dreiemoment på 215 newtonmeter. Denne samarbeider med en elektromotor som yter 143 hestekrefter, og den samlede effekten oppgis dermed å være 220 hestekrefter, som leveres til bakhjulene via en såkalt E-CVT trinnløs girkasse (mer om den lenger ned).

Bilen har helt greie ytelser, uten å være noen racer. Den kan også kjøres relativt aktivt takket være de innprogrammerte girtrinnene. Null til 100 på 8,3 sekunder vil oppleves av de fleste som raskt nok. Toppfarten er bare 200 kilometer i timen, et godt hakk bak konkurrentene, men uansett bare et tema for den som bruker bilen på tyske motorveier.

Kraftig forbedret trinnløs - med trinn

Det er ingen overraskelse at IS 300 h gires trinnløst. Som alle andre hybrider fra Toyota og Lexus har IS 300h CVT-girkasse, men denne gangen har det skjedd en positiv utvikling av oppførselen til kassen.

Nå jager ikke turtallet rett opp til effekttoppen under akselerasjon, men har en mer gradvis økning som følger bilens akselerasjon. Endringen har med den elektroniske styringen av girkassen å gjøre. Den øvrige teknologien er den samme og er basert på et såkalt planetgir.

Lexus har i tillegg gitt brukeren mulighet for å gire selv med hendler bak rattet. Dette er naturligvis bare forhåndsprogrammerte, ”falske” trinn, ettersom kassen er trinnløs.

Mener forbruket er høyere enn oppgitt

 Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer

Da vi tidligere i år var på lanseringen av IS 300h, fortalte sjefsingeniør Naomi Fujisawa oss at dette bare er ett av stegene i denne retningen.

– Toyota og Lexus vil fortsette med CVT-løsningen, og jeg ser ikke for meg andre typer gir i våre hybrider, sa han da. De store endringene vil ligge i hvordan planetgiret styres av elektronikken, la han til, før han beroliget med at turtallsjaget skal ytterligere reduseres.

Dette er i tråd med hva DinSide tidligere har ment, og som andre teknologier bekrefter. På papiret er det tilsynelatende effektivt å legge turtallet til toppen av effektkurven for å hente ut maksimalt med effekt, men for forbruket kan det være vel så lønnsomt å utnytte toppen av av dreiemomentet først, og deretter flytte turtallet nærmere effekttoppen etter hvert som farten øker. Det er dette som er blitt gjort i IS 300 h, og som Fujisawa altså fortalte skal justeres ytterligere.

Nøytral på veien

GREIT, MEN IKKE IMPONERENDE: Bagasjerommet har et volum på 450 liter. Foto: Knut Moberg
GREIT, MEN IKKE IMPONERENDE: Bagasjerommet har et volum på 450 liter. Foto: Knut Moberg Vis mer

Vektforholdet på Lexus IS 300h er halvparten foran og halvparten bak. Det gir god balanse og bilen er svært nøytral i oppførselen, noe en BMW-entusiast ville karakterisere som nærmest kjedelig.

Dette gir imidlertid meget betryggende kjøreegenskaper. For øvrig er kjøredynamikken i orden og svingvilligheten god. Styringen er progressiv etter hastigheten, og har etter vår mening en veldig godt tilpasset utveksling. Den gir faktisk også greie tilbakemeldinger og er både direkte og presis. Dette er mer enn godkjent.

Understellet er i utgangspunktet satt opp ganske stramt, samtidig som det er bevart et godt komfortnivå. Avhengig av utstyrsnivå, så blir bilen levert med alt fra 16-tommers hjul og opp til 18 tommer.

Prøv gjerne flere alternativer før du bestemmer deg for hvilket du velger. Det handler rett og slett bare om hvor mye fokus man har på komfort i forhold til det sportslige.

Vi opplevde under alle omstendigheter lydnivået som meget behagelig - dette er en av Lexus' store styrker, og selv med F Sportpakken og de store felgene er rullestøyen langt fra påtrengende.

Moderne og sporty førermiljø i Lexus IS 300h. Ingen kan anklage Lexus for  å ha kopiert sine konkurrenter. Vi finner imidlertid at designen mangler en helhetsidé. Foto: Knut Moberg
Moderne og sporty førermiljø i Lexus IS 300h. Ingen kan anklage Lexus for å ha kopiert sine konkurrenter. Vi finner imidlertid at designen mangler en helhetsidé. Foto: Knut Moberg Vis mer

Mye premium for pengene

Lexus IS 300h fremstår som en prisvinner i denne klassen, spesielt om utstyrsnivået tas med i betraktningen. Man sparer nemlig hele 90.000 kroner i avgifter sammenlignet med tilsvarende bil med vanlig motor. Dermed kan Lexus tilby IS 300h fra 410.000 kroner - og det er mye premium for pengene.

Det er for Comfort-utgaven, som slett ikke er noen bil ribbet for utstyr. De neste utstyrsnivåene er Executive (438.000 kroner) og Executive Plus (470.000 kroner), hvor vi snakker skinninteriør og LED-hovedlys samt oppgradering fra 16 til 17-tommere, for å nevne noe.

F Sport-utgaven koster 479.000 kroner og selv den toppspesifiserte Luxury-versjonen med blant annet 18-tommers aluminiumsfelger, skinninteriør med kjøling, Mark Levinson-lydanlegg på 835 watt med 15 høyttalere og samtlige antikollisjonssystemer, har en prislapp begrenset til 541.000 kroner.

Testresultat

Lexus IS 300h

Lettkjørt med god balanse og nøytral oppførsel, meget godt opplevd kvalitetsnivå, gode seter og sittestilling, meget godt forhold utstyr/pris

Ikke den mest underholdende å kjøre, svært begrenset utvalg (kun den ene motoriseringen).

Se alle våre tester

Lexus IS 300h - Tekniske data
Motor:R4, 16V, hybrid
Slagvolum:2.494 ccm
Effekt:181 hk
Dreiemoment:221 Nm
v. o/min.4.200-5.400
Effekt elmotor:143 hk
Dreiemomet elmotor:300 Nm
Samlet effekt - system:223 hk
Hybridbatteri:Ni-Mh, 650 Volt
0-100 km/t:8,2 sek.
Toppfart:200 km/t
Oppgitt forbruk:Fra 0,43 l/mil
Oppgitt utslipp:Fra 99 g/km
Lengde:466 cm
Bredde:181 cm
Høyde:143 cm
Akselavstand (cm):280 cm
Vekt:Fra 1.620 kg
Bagasjeromsvolum:450 liter
Tankvolum:66 liter
Hjuldimensjon:16
Pris fra kr.:409.500