Auris er fortsatt den eneste bilen i klassen med en skikkelig hybridløsning, men er det nok? Foto: Fred Magne Skillebæk
Auris er fortsatt den eneste bilen i klassen med en skikkelig hybridløsning, men er det nok? Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

TEST: Ny Toyota Auris

I tillegg til det sterke varemerket har nye Toyota Auris hybridløsningen som sitt sterkeste kort. Er det nok?

Nye Auris er bilen som skal ta kampen opp mot Golf, Norges klart mest solgte bil de siste årene. Auris kommer i flere forskjellige motorversjoner, også i form av konvensjonelle bensin- og dieselmotorer. Men det er hybridvarianten som er viktigst for salget her i landet.

LES OGSÅ:

Derfor er det også denne varianten vi har testet. Prisene for hybridutgaven starter på 251.000 kroner, med det mellomste utstyrsnivået. Den minste bensinmotoren koster fra 208.000 kroner, med litt lavere utstyrsnivå. Dette er gunstige priser, og spesielt hybridutgaven kommer godt ut takket være avgiftsfordelen den får.

Les mer om de andre variantene i lanseringssaken.

Kjent hybridteknologi

Hybriden har en samlet effekt på 136 hestekrefter og i praksis er opplevelsen av drivlinjen som i de fleste andre Toyota-hybrider. Det betyr en lettkjørt bil, som går mykt og stille ved lav belastning, men også litt støy når du virkelig gir på, grunnet den trinnløse girkassen som da begynner å jage turtall. De vanlige girstegene får man heller ikke, så noen vil oppleve det som litt masete. Dette er i stor grad en vane- og smakssak.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Auris er fortsatt den eneste bilen i klassen med en skikkelig hybridløsning, men er det nok? Foto: Fred Magne Skillebæk

Lavt forbruk

Fort nok går uansett bilen. 0-100 kilometer i timen tar 10,9 sekunder, og det er helt greit. Mer imponerende er likevel forbruket. Det er oppgitt til 0,38 liter per mil og CO2-utslippet blir da 87 gram. Det er naturligvis imponerende tall.

Som i mange nye biler må det imidlertid jobbes hardt under ganske optimale forhold for å oppnå dette ute på veien. Men et forbruk under halvliteren på helt normal blandet kjøring er ikke noe problem å klare.

Det betyr at Auris hybrid er merkbart gjerrigere enn konkurrentene, i alle fall så lenge vi snakker om bensinvariantene.

Litt distansert

Toyota Auris hybrid 
Lengde428 cm
Breddde176 cm
Høyde146 cm
Egenvekt1.310 - 1.430 kg
Tilhengervekt0 kg
Effekt136 hk/5.200 o/min
Dreiemoment bensinmotor142 Nm/4.000 o/min
0-100 km/t10,9 sek
Toppfart180 km/t
Forbruk0,38 l/mil
CO2-utslipp87 g/km

Hele bilen bærer sterkt preg av å være laget for å være mest mulig lettkjørt, med en svært liten girvelger, lett styring og den stillegående drivlinjen. Det er fint i byen og på småkjøring, men har sine ulemper når kjøreforholdene blir mer krevende. Man føler seg ganske distansert fra bilen, både på grunn av den trinnløse girkassen og en relativt ufølsom styring. I tillegg er bremsefølelsen veldig uvant grunnet systemet for regenerering av bremsekraft.

Følgen er at man spesielt på glatt føre har vanskeligheter med å kjenne grensene for hva bilen klarer og når det begynner å bli slutt på grepet. Det gjelder uansett om man kjører litt ekstra inspirert, eller om man bare forsøker å komme seg tryggest mulig frem på utfordrende føre.

Så mye koster nye RAV4

Ikke sportslig

På bar asfalt med godt grep, er konsekvensen først og fremst at bilen oppleves som lite sportslig. Du må regne med noe krengning, og hekken kaster litt mer på seg ved provokasjoner enn det vi opplever i de beste kjørebilene i klassen, også når det er litt nedsatt grep. Det er nok en kombinasjon av et relativt mykt fjæringsoppsett og at man har forsøkt å gi bilen en ganske nøytral balanse uten for mye understyring. Hybriden har også litt ekstra vekt i form av batteripakken, uten at vi tør å si hvor mye det påvirker oppførselen.

Dette poenget skal likevel ikke overdrives, for Auris hybrid oppleves stort sett som helt grei å kjøre, og ESP-systemer hanker deg inn om du har vært for offensiv i svingen. Men det finnes altså biler som oppleves både morsommere og mer letthåndterlige på veien.

Komforten er det imidlertid lite å utsette på. Fjæringen er komfortabel og støynivået er alt i alt behagelig.

Ny Corolla på gang

Forøvrig er det dessverre slik at tilhenger og hybrid fortsatt ikke er en aktuell kombinasjon. Da må du over på vanlige bensin- og dieselmotorer.

Ikke best innvendig

I vår lanseringsartikkel ga vi Auris noe kritikk for interiøret, og vi trenger ikke gjenta alt her. Kort sagt er designen helt annerledes enn på forgjengeren, og vi syns det er til det bedre. Likevel mangler det litt på kvalitetsfølelsen i en del detaljer sammenlignet med en bil som Golf.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Også på plassen har Golf et overtak. Det gjelder spesielt i baksetet, men også litt i bagasjerommet. Så skal det også nevnes at Auris er en hybrid, og de skal ha ros for at batteripakken ikke har spist av bagasjerommet i forhold til de ordinære utgavene. Tiden hvor hybridbiler hadde knøttsmå bagasjerom er definitivt i ferd med å passere.

Auris kommer snart også som stasjonsvogn.

Mangler litt

Vi nevnte i vår lanseringssak at vi var litt skuffet over at Toyota ikke hadde forsøkt å flytte grensene litt videre med nye Auris, for på litt for mange områder oppleves den bare som "helt grei" og en forsiktig utvikling fra forrige Auris. Til tross for at bilen er helt ny. I forhold til konkurrentene har Auris først og fremst én fordel, og det er hybridsystemet som vi jo allerede kjenner. Det gir lavere forbruk enn tilsvarende bensinbiler, spesielt ved småkjøring, og er for mange en litt morsom og spennende teknologi.

Lener seg på hybridteknologien

For mange tror vi dette holder, ikke minst fordi Toyota har et så sterkt merkenavn med tanke på annenhåndsverdi og kvalitetsrykte. Og faktum er at ingen av konkurrentene kan tilby en lignende hybridløsning per i dag. Er du med andre ord ute etter en hybridbil med helt greie egenskaper, til en gunstig pris og med det kjente Toyota-merket, gjør du ingenting dumt ved å kjøpe nye Auris.

Men det finnes totalt sett bedre og mer forseggjorte biler i klassen. Det kan virke som Toyota har lent seg litt for mye på hybridfordelen, og glemt litt hvor høyt nivået i klassen har blitt på øvrige egenskaper.

Det holder til en sterk 4'er hos oss.

Testresultat

Toyota Auris Hybrid

Fortsatt eneste i klassen med skikkelig hybridløsning, gunstig priser, lettkjørt, Toyotas sterke varemerke.

Kjøreegenskaper, interiørkvalitet og plass gjøres bedre av andre. Få høydepunkter utenom hybridsystemet.