TEST: Ny Discovery – hvem trenger Range Rover?

Den oppgraderte versjonen av Land Rover Discovery har hatt en uke på DinSides testbenk. Og konklusjonen er klar: utseendet bedrar – dette er en ny bil fra topp til tå!

TEST: Ny Discovery – hvem trenger Range Rover?


Og Land Rover Discovery II er så vidt oppgradert at vi finner det betimelig å stille spørsmålet: Hvem i alle dager vil ha en Range Rover nå? Da vi første gangen testet Land Rover Discovery TD var dette en helt uaktuell problemstilling. I vår test (som du kan lese her) nærmest slaktet vi bilen på grunn av dens svake motor og slappe kjøreegenskaper på vanlig vei.

Underveis har Land Rover sluppet nyheter om den nye generasjonen Discovery skulle inneholde vesentlig mer elektronikk enn tidligere. Blant annet ble det meldt at bilen skulle få ACE (Active Cornering Enhancement), SLS (Self Levelling Suspension), HDC (Hill Decent Control), ETC (Electronic Traction Control ) og EBD (Electronic Brake Distribution).

Ønsker du en nærmere forklaring på hva disse forkortelsene betyr, og hvordan de fungerer, anbefaler vi deg å klikke på denne lenken for å lese vår omtale av Discovery II.

Tøff terrengbil til under 500.000

Den gamle Discovery-modellen kostet i grunnversjon 449.000. Discovery II er like stor som den utgående modellen, men koster fra 485.000 kroner. La det med en gang være sagt at et prispåslag på 36.000 kroner definitivt utlikner forskjellen på den nye og den gamle modellen med hensyn til prestasjoner, men mer interessant er hvorvidt Discovery II står seg mot andre konkurrenter i terrengbilklassen.

Vår testbil var en Discovery II TD5 ES til 509.000 kroner. ES-modellen er etter vår bedømming en særskilt gunstig utstyrspakke, flere detaljer finner du under lenken Pris, utstyr og ytelser.

Vi sier like gjerne med en gang at joda, den gjør det. Med god margin. Fra å være av – i våre øyne – klassens mest utskjelte, står den nå øverst på lista over terrengbiler til under en halv million. Klikk deg gjennom vår prøvekjøring, og finn ut hvorfor!