TEST: Norges billigste kabriolet

Dagdrømmer du om å bli eier av en splitter ny kabriolet? Med Pluriel har Citroën gjort kabriolet-drømmen oppnåelig for ordinære lønnsmottakere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Norges billigste kabriolet


Det er ikke mange år siden du måtte belage deg på å punge ut med opp i mot 300.000 kroner for å bli eier av en ny kabriolet. Men våren 2001 kom en ny og revolusjonerende billig bil - Peugeot 206 CC. Denne lekre nyskapningen, som til og med hadde elektrisk betjent ståltak, kostet under 250.000 kroner. Dermed ble kabriolet-drømmen en realistisk mulighet for massene.

Ford StreetKa

Det skulle ta to år før 206 CC fikk konkurranse. Men i april i år kom den første konkurrenten - Ford StreetKa. StreetKa ble priset til 241.500 kroner og er dermed en tusenlapp billigere enn 206 CC.

Ford StreetKa er en ren roadster, noe som betyr at bilen kun har to sitteplasser. Sportslig og tøft, men en ulempe for den som satser på å klare seg med én bil. Fireseteren 206 CC har dermed et stort fortrinn - på papiret. I praksis er dessverre CC-baksetene nærmest ubrukelige for voksne.

215.000 kroner

image: TEST: Norges billigste kabriolet


Dermed er tiden moden for å presentere dagens testobjekt - Citroën C3 Pluriel 1.4i. Ikke bare er bilen oppsiktsvekkende billig, med en startpris på 215.000 kroner. Den har i tillegg skikkelige bakseter, som faktisk kan brukes av voksne. Ikke nok med det, Pluriel rommer 266 liter bagasje.

Nydelige frontlykter

Hva slags bil er Pluriel egentlig? Jo, den lille og særdeles sjarmerende kabrioleten er basert på småbilen Citroën C3, som har karakteren "Et godt kjøp" i Den store bilveiviseren. Utseendemessig er imidlertid de to bilene ganske ulike. Riktignok er akselavstanden den samme. Og begge biler kjennetegnes ved sine uvanlig buede A-stolper og runde taklinjer. Men hvis vi kikker nærmere etter, legger vi merke til en rekke forskjeller. Blant annet har Pluriel fått et par oppsiktsvekkende vakre frontlykter, som strekker seg langt oppover det korte panseret. Og mens C3 har en kraftig grill med fire tverrspiler og korporal-vinkler, finner du kun en smal spalte over Pluriel-skiltet. Vinklene er flyttet opp på panseret.

Tøffe baklykter

image: TEST: Norges billigste kabriolet


Når du iakttar bilene fra siden, vil du oppdage en annen viktig forskjell. Mens C3 kun lages med fem dører, er Pluriel selvsagt, som alle andre kabrioleter, kun utrustet med tre. Du vil også legge merke til at Pluriel har fått egne baklykter, som etter vårt syn er nesten like tøffe som frontlyktene. Under et felles beskyttelsesglass finner vi tre uavhengige lykt-elementer, som alle er omkranset av krom. Og det høytsittende bremselyset, som på C3 befinner seg i overkant av bakruten, er av logiske årsaker flyttet ned på Pluriels bakluke.

Positiv oppmerksomhet

Vi kunne ha skrevet mye om Pluriel-designet og linjene tilbake til den udødelige jernsengen - 2CV. Vi kunne også ha fortalt mye om all den positive oppmerksomheten vi fikk da vi testet bilen. Men da ville denne testen blitt altfor lang. Vi hopper derfor videre for å kikke nærmere på motor og kjøreegenskaper.