TEST: Nissan X-Trail 2.0 Sport ESP

Nissan har lenge vært blant de ledende produsentene av høye firehjulstrekkere. Med X-Trail har Nissan blitt en enda tyngre aktør i dette markedet.

TEST: Nissan X-Trail 2.0 Sport ESP
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nissan-stallen inneholder nå hele fire høye firehjulstrekkere - Terrano, Patrol, King Cab og X-Trail. Den mest interessante for ordinære lønnsmottakere er uten tvil X-Trail. For mens Terrano og Patrol befinner seg i en prisklasse som er uoppnåelig for de fleste lønnsmotakere, starter X-Trail på 300.000 kroner. For denne summen får man en stor, høy og barsk firehjulstrekker som sikter mot de samme kundene som storselgeren Toyota RAV4 og nye Honda CR-V.

Mye å velge blant

Nissan X-Trail møter med andre ord svært hard konkurranse. Ikke bare fra RAV4 og CR-V, men fra en lang rekke såkalte SUVer (Sport Utility Vehicle). Også Land Rover Freelander, Mitsubish Pajero Pinin og Suzuki Grand Vitara fisker i det samme farvannet.

Først med ESP

Har X-Trail noe å tilføre SUV-klassen? Ja, faktisk. X-Trail er nemlig foreløpig den eneste SUVen i sin prisklasse som kan leveres med elektronisk stabilitetskontroll (ESP). Og dette er viktig. Denne bilklassen kjennetegnes nemlig ved høy bakkeklaring, noe som betyr et høyt tyngdepunktet. Det høye tyngdepunktet øker faren for rundvelt, noe et elektronisk stabilitetsprogram kan være med på å forhindre.

I tillegg kan X-Trail 2.0 Sport skilte med en fin motor og svært god fremkommelighet.