<b>QASHQAI MINI:</b> Nissan legger ikke skjul på at de er svært stolte av storebror i C-segmentet. Her kopieres designen rått. Foto: NISSAN
QASHQAI MINI: Nissan legger ikke skjul på at de er svært stolte av storebror i C-segmentet. Her kopieres designen rått. Foto: NISSANVis mer

Test: Nissan Pulsar

Nissan skal selge på plass og sikkerhet.

C-segmentet, også kalt kompaktklassen, er den tredje minste bilklassen. Dette er en klasse som byr på de mest praktiske bilene for pengene. De fleste tilbyr mye plass, mye utstyr og gode kjøreegenskaper, og prisene er presset.

LES OGSÅ:

Utstyr som var forbeholdt luksusbilene, finnes nå i kompaktklassen, som faktisk er det største i Europa med nesten 1/3 av markedet..

I dette ormebolet fokuserer Nissan nå på sikkerhet og plass til baksetepassasjerer og bagasje.

Ny modellrekke

Dårlig økonomi gjorde at Nissan tok et dristig valg for noen år siden. De kastet ut en rekke modeller og satset alle kortene på SUV.

Det lykkes de med. Nå ønsker de å tette hullet mellom Qashqai og Juke med nykommeren Pulsar.

Pulsar er en ren europeisk modell som ikke selges noe annet sted. Salgsmålet er 64.000 årlig. Ganske lite for en enkelt modell, men takket være stor gjenbruk fra eksisterende modeller, mener Nissan det blir lønnsomt.

SMAK SOM BAK: Også bak har den samme filosofi som sine større søsken. Foto: NISSAN
SMAK SOM BAK: Også bak har den samme filosofi som sine større søsken. Foto: NISSAN Vis mer

Golf-konkurrent

Nissan er kanskje det merket som tilbyr den nyeste bilparken per nå. Om du tar med oppgraderingen av Nissan Leaf, er ingen av modellene eldre enn to år gamle.

Pulsar skal konkurrere mot biler som Peugeot 308, Ford Focus, Toyota Auris, Opel Astra og - selvsagt mot referansen i klassen - VW Golf.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi tester bilen på tyske skilter langs Middelhavet fra Barcelona opp til Girona. Strekningen byr på en salig blanding av motorveier og skrukkete småveier.

Interiøret

Det er hyggelig å være inne en Pulsar. Ikke at den gir deg så voldsomt mye puls, men den går stille og behagelig når du kjører i høye hastigheter.

Med 1,5 liters diesel rusler 115-hesteren av gårde i bedagelige 1800 omdreininger på sjette. En god fransk resept. Nissan har som kjent samarbeidet med Renault i en årrekke. Vi kan nok risikere at sjette blir lite brukt her hjemme.

Nissan har skjerpet seg på interiørsiden. Det meste er oversiktlig og lett å betjene. Nissan har også hengt seg på trenden om ren design og fjernet knappehysteriet. Passe mengde krom, piano og fin overflatefinish, gjør at dette oppleves fint.

RYDDIG: Den nye trenden er å rydde opp i knappehysteriet. Det er rimelig oversiktlig i Pulsar. Foto: NISSAN
RYDDIG: Den nye trenden er å rydde opp i knappehysteriet. Det er rimelig oversiktlig i Pulsar. Foto: NISSAN Vis mer

Noe knirker

Det er et skår i gleden at det er ett eller annet som knirker rundt førerdøren et sted. Håper ikke det er representativt for resten av produksjonen, som foregår i Barcelona.

Nissan fremhever at de har markedets bredeste armlener, hele 9,5 centimeter. Mange er nok også glade for at det fortsatt finnes et godt gammeldags håndbrekk. To koppeholdere er også et pluss.

Intiutivt

Nissan tilbyr to skjermer. En 5-tommer i instrumentpanelet og en 5,8-tommer i dashbordet. Skjermen i midtkonsollen imponerer med oversiktlig info som kontrolleres fra rattet.

Den minner ikke rent lite om det du finner i Volkswagen-gruppen, som etter min mening er blant det beste som finnes.

KOMPRESSOR: Under den litt sparsommelige teppebelagte matta finner vi kompressor. Reservehjul kan ikke bestilles. Foto: RUNE M. NESHEIM
STORT: Skiluke er ikke tilgjengelig, men 40/60-deling er standard på alle modeller. Den svelger 385 liter og 1385 med setene nede. Størst i klassen hevder Nissan. Foto: NISSAN
INTIUTIVT: Fem-tommeren i instrumentpanelet betjenes med et par knapper på rattet. Du kan selv bestemme hvor mange "sider" med info du skal bla igjennom. Enkelt og greit. Foto: NISSAN
SIGNATUR: Lysstripen som vormes som en slags V, er signatur hos Nissan om dagen. LED frontlys er kun standard på Toppmodellen Tekna. Alle har halogen fjernlys og tåkelys. Foto: NISSAN
BOOMERANG: Også et av Nissans signaturer om dagen. Linjen fortsettes av to buler på panseret. Foto: NISSAN
QASHQAI MINI: Nissan legger ikke skjul på at de er svært stolte av storebror i C-segmentet. Her kopieres designen rått. Foto: NISSAN
CRUICE: Fartsholder er standard på alle modeller, men adaptiv cruise er ikke tilgjengelig. Det tilbyr de fleste konkurrenter. Foto: NISSAN
IKKE VÆRST: Nissan liker ikke sammenligningen mot Golf. De vil sloss mot Toyota Auris, Kia Seed og Hyundai i30. Foto: NISSAN
TRIUMFKORTET: Nissan Safety Shield er mer omfattende enn de fleste i klassen tilbyr. Det hjelper deg å unngå kollisjoner med både bil og fotgjengere. Du må opp på Tekna for å få det. Foto: NISSAN
KONGEPLASS: Så god plass er det bak føreren på to meter med setet helt tilbaketrukket. Et av Nissans beste salgsargument. Foto: RUNE M. NESHEIM
STOR: Pulsar er 11 cm lenger enn Golf. Det meste er tilgodesett baksetepassasjerer og bagasjerom. Foto: RUNE M. NESHEI
NØKKELFRITT: Standard på Tekna, tilleggsutstyr på Acenta. Foto: RUNE M. NESHEIM
HELT OK: Å kalle kjøreegenskapene inspirerende blir feil, men den er et ærlig kompromiss for de aller fleste av oss. Foto: NISSAN
360: Ved hjelp av fire kameraer får du fulgeperspektiv over bilen når du rygger og opp til 10 km/t når du kjører. Det funker eksemplarisk. Foto: NISSAN

Som hos VW kan du selv bestemme hvor mange av skjermbilder du vil bla gjennom. Smart. Du kan til og med velge farge på bilen i den grafiske fremstillingen. Artig for de som liker det.

Liten skjerm

Skjermen i midten er også lett å betjene og har funksjonene man ønsker. Men den føles litt liten.

Instruksene i navigasjonen blir små i kampens hete, og knappene føles også litt små. Til gjengjeld er alt enkelt i bruk. Det er bra du kan velge å få enkle navigasjons-instrukser i den andre skjermen i tillegg.

Den leveres selvsagt med DAB+, men bare som standard i dyreste modell.

Fugleperspektiv

Nissan var blant de første til å tilby ryggekamera i Primera i 2002. Nå er de igjen blant de første i klassen med 360 graders visning via kameraer i front, bak og under speilene.

LITEN: Både ryggekameraet med guidelinjer og fugleperspektivet som dekkes med fire kamereaer er genialt. Men ønsker meg en større skjerm. Foto: RUNE M. NESHEIM
LITEN: Både ryggekameraet med guidelinjer og fugleperspektivet som dekkes med fire kamereaer er genialt. Men ønsker meg en større skjerm. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Fugleperspektivet er genialt og vises samtidig som ordinært ryggekamera med guidelines. Da skulle man ønske at skjermen var mye større.

Ryggekameraet renses med spyling og tørkes med trykkluft når kamerasystemet registrerer at kameraet blir uskarpt.

Baksetet er imponerende

Førersetet kan justeres i høyden og rattet lar seg trekke godt bakover så man finner en god sittestilling. I passasjerstolen mangler derimot høydejustering selv på høyeste utstyrsnivå. Noen av oss blir sittende for høyt.

Med førersetet i absolutt bakerste posisjon, sitter høye mennesker veldig bra, og vedkommende melder tilbake om bra lårstøtte. Jeg er 190 over havet, og sitter faktisk bra bak førersetet.

STOR: Pulsar er 11 cm lenger enn Golf. Det meste er tilgodesett baksetepassasjerer og bagasjerom. Foto: RUNE M. NESHEI
STOR: Pulsar er 11 cm lenger enn Golf. Det meste er tilgodesett baksetepassasjerer og bagasjerom. Foto: RUNE M. NESHEI Vis mer

De beste plassforholdene i klassen?

Komfortabel setevinkel og romslig for overkroppen er det også. Tredjemann får det trangt og litt ukomfortabelt på grunn av setets utforming. Skiluke finnes ikke, men egne ventilasjonsdyser sørger for bra klima bak.

Nissan hevder selv at den har de beste plassforholdene i klassen. De utvendige målene er grasiøse med sine 438,5 centimeter i lengden - 11 centimeter lenger enn Golf - kombinert med en akselavstand på hele 270 centimeter.

Motorer

Pulsar er kun tilgjengelig med to motorer. Begge er turboladede motorer og finnes i Qashqai. Målet er å levere en god kombinasjon av ytelser og drivstofføkonomi.

Ingen av de når Euro 6-standard, Nissan bedyrer at det kun må gjøres små endringer for å få de innenfor.

Bensinmotoren er den nye 1.2 liters DIG-T på 115 hestekrefter, mens 1.5-liters dCi-motoren på dieselsiden yter 110 hester og har et dreiemoment på 260 newtonmeter.

Tidlig i 2015 kommer bilen i en «GTI»-versjon med 1.6 turbo og 190 hestekrefter. Nissan holder kortene tett til brystet, men lover mer info om kort tid.

Det snakkes også om en hissigere versjon av denne - muligens med 215 hestekrefter eller mer. Det fører tankene tilbake til Nissan Sunny GTi-R. I så fall vil den nok hete Nismo nå.

KONGEPLASS: Så god plass er det bak føreren på to meter med setet helt tilbaketrukket. Et av Nissans beste salgsargument. Foto: RUNE M. NESHEIM
KONGEPLASS: Så god plass er det bak føreren på to meter med setet helt tilbaketrukket. Et av Nissans beste salgsargument. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Det beste alternativet
1,5 dCi er ikke konstruert for å være spennende. Det er ikke mye liv under 1500 omdreininger, men derfra og opp er den ganske lineær opp til 4000. Utover dette ut er det lite å hente. Karakteristikken funker for de aller fleste, og harmonerer godt med hvordan understell og drivverk er satt opp. Komfortabelt, men ikke sportslig.

Bensinversjonen på 1,2 liter er også en turbo. Denne trenger litt mer bruk av girstanga for å lystre. Man merker godt at det mangler en del dreiemoment i forhold til dieselen. Til gjengjeld er den så å si lydløs.

Understellet er det lite å si om. Nøytralt, passe komfortabelt, uten at den gir tegn til å krenge mye i svingene. Tekna-utgaven som vi kjørte, ruller på 195/50-17, altså fortsatt et veldig komfortabelt oppsett som hverken byr på harde støt eller fare for sporing.

Upresist

Nissan skryter av en giroverføring med lite motstand. Hadde de laget den presis også, hadde i hvert fall jeg vært glad. Sjettegiret er kun for vestfoldinger. 1800 omdreininger i 100 km/t vitner om at den vil mistrives i 80 km/t eller mindre på høygiret.

CVT-automaten kommer senere i år på bensinutgaven. Den har vi ikke fått prøvd ennå. Det er i utgangspunktet en trinnløs affære, men skal være programmert med syv faste trinn.

Sikkerhetsskall

Safety Shield-teknologien bestående av assistansesystemer som inntil nylig bare fantes på luksusbiler, brer om seg blant folkebiler som Ford Focus, VW Golf og Peugeot 308. Pulsar får også dette utstyret.

Systemene baseres rundt Around View Monitor-systemet som gir 360 graders filming rundt bilen. Det inkluderer nødbremsing, bevegelsesdetektor (registrering av objekter i bevegelse for å unngå uhell når man skal ut av en parkeringsplass), filskiftevarsling og blindsonevarsling.

TO SONER: Nissan regner bare med å selge de to øverste utstyrsnivåene. Der er tosone klima standard. Foto: Rune M. NESHEIM
TO SONER: Nissan regner bare med å selge de to øverste utstyrsnivåene. Der er tosone klima standard. Foto: Rune M. NESHEIM Vis mer

Aktiv sporingskontroll

Pulsar ønsker å forbedre kjøreopplevelsen ytterligere med Nissans aktive sporingskontroll. Systemet overvåker atferden og retningen til bilen og gir et lett bremsetrykk til individuelle hjul for å holde smidigere kurs i kurver og bedre trekkraft ut av svinger.

På nett

Bilen har selvfølgelig oppkoblingsmuligheter med andre generasjon av NissanConnect-systemet, som tilbyr funksjoner som full smarttelefonintegrering, Google, Send-to-Car og tilgang til diverse apper.

Det feteste utstyret betinger at du kjøper Tekna-utstyrsnivå. Da koster Pulsar fra 273.900 kroner med bensin og automat. Ønsker du automat, må du punge ut 288.900 kroner.

NØKKELFRITT: Standard på Tekna, tilleggsutstyr på Acenta. Foto: RUNE M. NESHEIM
NØKKELFRITT: Standard på Tekna, tilleggsutstyr på Acenta. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Prispress

Pulsar tilbys i tre utstyrsgrader, Vista, Acenta og Tekna.

Billigste modell begynner på 226.900 kroner. Den har oppvarmede forseter, klimaanlegg, start og stopp, seks kollisjonsputer og Bluetooth. Nissan regner ikke med å selge stort av denne.

Mellommodellen Acenta begynner på 248.900 kroner. Den har alufelger, tosoners klimaanlegg, tåkelys foran, nødbremseassistent, skinntrukket ratt og girspak. Legger du på 10.000 kroner får du også navigasjon med NissanConnect, LED hovedlys, regnsensor, nedblendbart steil og nøkkelløst system med startknapp.

Toppmodellen Tekna koster fra 273.900. Da får du Nissan Safety Shield, Nissan Connect, 360 graders kamera, 17-tommers hjul og LED hovedlys. Skinnseter er tilgjengelig for 10.000 kroner ekstra.

Vi savner

Pulsar leveres med LED-nærlys sammen med halogen fjernlys og tåkelys. Gult lys virker en smule gammeldags.

Pulsar har ikke tilvalg for automatisk nedblending av lys og adaptiv cruisecontrol, noe de fleste konkurrentene tilbyr mot pristillegg. Skinnseter koster også 10.000 kroner ekstra, men blir nok ikke valgt av mange.

Skiluke blir nok også savnet når fire skal på langrennstur.

Testresultat

Nissan Pulsar

Plass, pris og generell fremtoning.

Udefinerte girvalg, langbeint sjettegir og mangel på ønsket utstyr.

Se alle våre tester

Tekniske data1,2 DIG-T1,5 dCi
Motor:R 4 TurboR 4 Turbo
Drivstoff:BensinDiesel
Effekt:115 hk110 hk
Ved o/min:45004000
Dreiemoment:190 Nm260 Nm
Ved o/min:20001750-2500
0-100 km/t:10,7 sek11,5 sek
Toppfart:190 km/t190 km/t
Forbruk:0,5 l/mil0,36 l/mil
Co2:117 g/km94 g/km
Lengde:439 cm439 cm
Bredde:177 cm177 cm
Høyde:152 cm152 cm
Bagasjerom:385/1385 l385/1385 l
Pris fra:226.900 kr236.900 kr