TEST: Nissan Primera STCC - Unødvendige bokstaver

Nissan Primera STCC er ikke noe annet enn en opphåra Primera Sport - vi ville ikke eid den om vi hadde fått bilen. Men hvorfor?

TEST: Nissan Primera STCC - Unødvendige bokstaver
TEST: Nissan Primera STCC - Unødvendige bokstaver

Steinhard, og kontant - men samtidig treg, og ikke så lite rånete.

To merker, ett i grillen og ett på bakluken, sladrer om at Primeraen som ligger og lurer i speilet eller blir borte i det fjerne ikke er noen vanlig Primera. STCC står det nemlig på merkene. Med røde typer. Og STCC betyr Swedish Touring Car Championship.

Rånerne vil sikle

Men bak de fire bokstavene skjuler det seg en ordinær Primera Sport; som har blitt senket, fått dekk i dimensjonen 215/45 VR 17, avstivningsstag mellom støtdempertårnene i motorrommet og en styling som får gutta "på stripa" til å drukne i sitt eget sikkel. Også får du en bil så blottet for komfort og kjøreglede at det er på grensen til det absurde.

Gode kjøreegenskaper, men dårlig å kjøre

Ikke fordi kjøreegenskapene er dårlige, for det er de slettes ikke. Snarere tvert i mot. For understellet, dekkene og asfalten danner en symibose, og gir et grep som lar deg takle trollstigen i hundre. Men hva hjelper det når styringen er tung, fjæringen så hard at nyrene må festes med belte og sporingstendensene så kraftige at lokaltog på solslyngbefengte skinneganger virker retningsstabile?

For ved vanlig kjøring er ikke Primera STCC noe tess. Den er et ork, og et slit. Ikke bare fordi styringen er tung, og understellet blottet for enkle komfortdetaljer som fjæring, men også fordi svingradiusen har blitt så usigelig dårlig - og fordi hekkspoileren tar fra deg sikten bakover ved lukeparkering.

140 hester og CVT

Under panseret er alt derimot som før, det betyr en rekkefirer med 140 hester og et dreiemoment på 181 Nm ved 4.800 omdreininger. Ikke heller CVT kassen har Nissan forandret på - den også er nemlig den samme som man finner i Primera Sport. Og ankepunktene er derfor også de samme, for fortsatt er Primera litt treg fra stillestående - og har du planer om å utnytte motorens og ikke minst CVT-kassens potensiale blir en ellers støysvak kupe forandret til en støysone.

30.000 ekstra? Glem det!

Og for virkelig å gi Primera STCC sitt endelikt kan vi trekke frem prisen, for med CVT koster den 324.000 kroner - eller 30.000 kroner mer enn Primera Sport M6. Vårt råd er med andre ord krystallklart: Ikke kjøp Primera STCC, og spesielt ikke når Primera Sport finnes. I den har du nemlig mer enn nok av kjøreglede, og ikke minst komfort.

Det finnes likevel et lyspunkt i mørket som omgir Primera STCC og det er at Nissan Norge ikke kommer til å produsere mer enn 100 stykker av bilen. Etter det er det slutt. Vi får bare håpe at Tommy Rustad ikke bestemmer seg for å kjøre Nissan Almera, og - dersom han gjør det - at han ikke kjører like bra som har gjort i Primera.