TEST: Nissan Primera 2.0 Tekna stv

Nissan Primeras gode rykte har hatt god grobunn i god kvalitet og god plass. Det virker ikke som om den nye modellen har forandret seg på disse punktene.

TEST: Nissan Primera 2.0 Tekna stv
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ikke altfor ofte en mellomklassebil utløser begeistring på grunn av utseendet. Men mange hoder snudde seg, og flere samtaler med fremmede personer ble innledet med nye Primera i nærheten. Utseendet vekker helt klart begeistring.

Hvorfor?

Det er ikke helt lett å se hvorfor nettopp Primera vekker oppsikt, den ytre designen er ikke, bortsett fra fronten, veldig spesiell – det er først og fremst inne i bilen særtrekkene er tydelige. Kanskje er det fordi folk blir overrasket over at det står Nissan i grillen?

Innvendig er designen strukket langt. En sirkel slutter om kupeèn og danner en kraftig profil i dashbordet. Sirkelen gjør at det ser naturlig ut med midtstilte instrumenter. Et annet særtrekk er midtkonsollen der en fargeskjerm er sentralt plassert.

Velutstyrt

Gassutladningslamper (xenon), skinninteriør, regnsensor for vindusviskere, automatisk klimaanlegg og 17 tommers aluminiumsfelger og ryggekamera er ting som ofte er å finne på listen over ekstrutstyr, men som med utstyrsnivå Tekna er endel av standardutstyret i Primera.

Forrige Primera var god å kjøre, nye Primera er annerledes – om den fortsatt er god kan du lese i avsnittet om motor og kjøreegenskaper.