TEST: Nissan Primera 1,8 Tekna

Nissan Primeras gode rykte hang tett sammen med de relativt sportslige kjøreegenskapene. Nye Primera er mer komfortabelt innrettet, men taper ikke på det.

TEST: Nissan Primera 1,8 Tekna
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ikke alt for ofte en mellomklassebil utløser begeistring på grunn av utseendet. Mange hoder snudde seg, og flere samtaler med fremmede ble innledet med nye Primera i nærheten. Utseendet vekker helt klart begeistring.

Hvorfor?

Det er ikke helt lett å se hvorfor nettopp Primera vekker oppsikt, den ytre designen er ikke, bortsett fra fronten, veldig spesiell – det er først og fremst inne i bilen særtrekkene er tydelige. Kanskje er det fordi folk blir overrasket over at det står Nissan i grillen.

Innvendig er designen strukket enda lengre. En sirkel slutter om kupeèn og danner en kraftig profil i dashbordet. Sirkelen gjør at det ser naturlig ut med midtstilte instrumenter. Et annet særtrekk er midtkonsollen der en fargeskjerm er sentralt plassert.

Større

Nissan Primera har vokst. Sedanen er blitt 4,5 centimeter lengre og tilsvarende bredere. Også høyde og akselavstand er økt. Baksetepassasjerene har fått et par centimeter bedre plass til knærne, og bakseteryggen er blitt høyere.

Til tross for at Primera har vokst er den fortsatt blant de mindre i mellomklassen. Primera er på størrelse med Renault Laguna, mens for eksempel Volkswagen Passat og Ford Mondeo er henholdsvis 13 og 16 centimeter lengre.

Velutstyrt

TEST: Nissan Primera 1,8 Tekna

Gassutladningslamper (xenon), automatisk avblendbart bakspeil, regnsensor for vindusviskere, automatisk klimaanlegg og 17 tommers aluminiumsfelger er ting som ofte er å finne på listen over ekstrutstyr, men som i testbilen med utstyrsnivå Tekna var endel av standardutstyret sammen med seks kollisjonsputer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forrige Primera var god å kjøre, nye Primera er annerledes – om den fortsatt er god kan du lese i avsnittet om motor og kjøreegenskaper.