TEST: Nissan Pathfinder 2.5 DCI

Pathfinder er den billigste inngangsbilletten til den store SUV-klassen, og den er en ekte terrengbil.

TEST: Nissan Pathfinder 2.5 DCI
TEST: Nissan Pathfinder 2.5 DCI


Utviklingen går fremover, og et godt eksempel er motoren i Pathfinder. For mens storebror Patrol må nøye seg med 160 hestekrefter og 380 Nm ut av en 3-liter, stiller lillebror med 174 hestekrefter og 403 Nm ut av en ny 2,5-liter. Denne motoren er sprek nok til at Pathfinder vil vinne lyskryssdueller mot biler som Volvo XC90 og Volkswagen Touareg.

Best i front

Den rette Nissan-grillen og de kraftige hjulbuene gir Pathfinder det rette stuket sett forfra. Beveger du deg bakover forsvinner litt av tøffheten, og sett rett bakfra er den litt uinspirert. Pathfinder deler fronten og det meste annet med pickupen Navara, og det virker som det gikk litt tomt for ideer da bakenden skulle tegnes som personbil.

Det dels tøffe ytre følges opp av et interiør som oppleves som moderne og komplett. Vi kjørte den topputstyrte LE-utgaven der det ikke mangler noe særlig på listen over standardutstyr. Selv om Nissan velger å utstyre midtkonsollen med mange knapper, føles ikke dashbordet rotete. Det er mange snarveiknapper som i praksis er enklere å forholde seg til en endeløs navigering gjennom mer eller mindre forståelig menyer.

Nyttige dingser

Et ryggekamera er vel kanskje ikke på listen over ting man må ha, men med en høy og lang SUV lærte vi fort å sette pris på Nissan smarte ryggekamera. Ett sett med grønne streker på skjermen viser handlingsrommet for finmanøvrering, og siden du også ser bakkanten av støtfangeren på skjermen var millimeterparkering uproblematisk.

TEST: Nissan Pathfinder 2.5 DCI


Nissan har lekt seg mye med grensesnittet mellom elektronikk og sjåfør, spesielt Primera hadde mange nye og spennende løsninger da den kom. Pathfinder er mer moderat, men med en god balanse mellom spennende og brukervennlige løsninger.

Det første vi skal se nærmere på er motor og kjøreegenskaper.