TEST: Nissan Micra 1.2 Tekna

"Aldri mer en kjedelig bil" lovte Nissan og innledet en ny æra med X-Trail og ny Primera. Nye Micra er det fremste beviset for at Nissan mener alvor med sitt nye slagord.

TEST: Nissan Micra 1.2 Tekna


Nye Micra er nemlig blant de mer oppsiktsvekkende bilene som er satt i produksjon. Selv Citroën C3 blir nærmest ordinær ved siden av den lille japaneren, som blant annet kjennetegnes ved sine iøynefallende frontlykter. Disse er plassert usedvanlig høyt og langt bak, noe som resulterer i at de strekker seg nesten helt opp til frontruten.

Også hekken er nyskapende. En knekk under bakruten sørger for at bilen får en helt spesiell profil og at Micra ikke står i fare for å forveksles med noen annen bil. En tøff skulderlinje som strekker seg i hele bilens linje bidrar også til Micras særegne identitet.

Renault og Nissan

Mange bilprodusenter forsøker å fornye sitt image for tiden, ikke minst Citroën, Honda, Mazda og Opel. Men etter vårt syn er det kun Renault, med Megane, Vel Satis og Avantime, som har vært like modige som Nissan. Og kanskje er det ingen tilfeldighet at det er nettopp Renault og Nissan som har valgt å gå aller lengst i oppsiktsvekkende bildesign. Renault eier nemlig en stor eierandel i Nissan.

På tide med ny generasjon

TEST: Nissan Micra 1.2 Tekna


Det gjenstår å se om verden er moden for å ta i mot en så oppsiktsvekkende bil som Micra. Men at det var nødvendig med en ny Micra, er hevet over enhver tvil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så sent som i 1998 ble det solgt over 1.300 Micraer her i landet, men så kom Toyota Yaris, og Micra-salget sank drastisk. Siden den gang har en rekke nye konkurrenter dukket opp, blant annet nye utgaver av Polo og Fiesta, samt nykommere som Citroën C3 og Honda Jazz. Nissan Micra forsvant i vrimmelen av småbiler, og i fjor ble det kun solgt 179 stykker.

Nye Micra kommer med tre motoralternativer, alle bensinmotorer, og to ustyrsnivåer - Visia og Tekna. Vi valgte 1,2 literen og høyeste utstyrsnivå. Les mer om den overraskende spreke motoren her.