TEST: Nissan Almera Tino 1.8

Nissan prøver nå å etablere seg i klassen for såkalte fleksibiler. Vi blir ikke forundret om de lykkes.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Først ute var Renault. Bilen Megane Scenic ble straks et problem for biljournalister. For dette var ingen stasjonsvogn. Ei heller en flerbruksbil (MPV, eller Multi Purpose Vehicle som det skrives i fulltekst), dertil var den for liten.

Etter hvert klekket kreative hoder ut merkelappen ”fleksibil”. Og nyskapningen trengte visselig et navn. Med tiden har nemlig mang en bil fulgt i franskmannens fotspor: Citroën Xsara Picasso, Chrysler PT Cruiser, Mitsubishi Space Star og Opel Zafira. For å nevne noen.

IKEA-bil

Med årene har fleksibilen etablert seg som et populært konsept. Kanskje ikke så rart - bilene er nemlig rommelige, fleksible og praktiske. Med andre ord appellerer de i stor grad til kjernefamilien, med sine ymse behov.

Nissan kunne selvfølgelig ikke holde fingrene borte fra dette velbugnende markedsfatet. Dermed gikk japanske ingeniører i gang med å utvikle Nissans bidrag til den lykkelige kjernefamilien.

I Almeras bilde

For å spare kostnader valgte de overfor nevnte ingeniører å bygge den nye fleksibilen på en velkjent plattform – Almera. Også motoralternativene hentet de fra eksisterende modeller. I fjor høst var prosjektet fullført, og den første Almera Tino rullet ut fra fabrikken i Barcelona.

Elegant

Utseendemessig er Almera Tino langt fra noen kopi av standardversjonen. Men én ting har Nissan videreført: Forsøket på å utvikle en mer spennende design enn vi tradisjonelt forbinder med bilmerket. Faktum er at Almera Tino er både elegant og tidsriktig.

Mellom de to avrundede lyktene finner vi en sofistikert, todelt grill. Hekken domineres av høysittende blink- og bremselys. Dette har ikke bare et estetisk aspekt, men er også en klar fordel i bytrafikken.

Ut på tur

Selv om Almera Tino har vært tilgjengelig på de store, europeiske markedene siden i fjor høst, ble den først lansert i Norge for noen uker siden. DinSide tok da sporenstreks nyskapningen ut på en langtur. Vi kjørte på motorveg, i bytrafikken og på snøkledde fjelloverganger. Hvordan nye Almera Tino taklet våre utfordringer får du svar på i avsnittet Motor og kjøreegenskaper.