TEST: Nissan Almera 1.5 - Smart, men undermotorisert

Japanske biler i mellomklassen har ofte vært mer fornuftige enn elegante. Den forrige utgaven av Almera var intet unntak. Ingen kan imidlertid anklage kombiutgaven av nye Nissan Almera for å være en kjedelig bil.

TEST: Nissan Almera 1.5 - Smart, men undermotorisert

Designavdelingen hos Nissan har nemlig gjort et grundig stykke arbeid da de utviklet den nye Almeraen. Det første vi biter oss merke i, er den elegante fronten. De store frontlytene omkranser en todelt grill, og kraftige luftinntak poserer under den lakkerte støtfangeren. Forparten har dermed fått et offensivt utseende, til tross for fraværet av tåkelys.

Spesielle baklys

Bakparten domineres av to svulstige baklys. Over baklysene snevres Almera inn, noe som gir et karakteristisk utseende bakfra. Sett fra siden preges bilen av relativt små vindusflater, noe som medvirker til at Almera virker slank og lav. De kraftige dørlistene er svarte, i motsetning til støtfangerne og speilene, som er lakkert i bilens farve. Dørhåndtakene er forkrommet, i likhet med dekalene og listen i grillen.

Yngre kjøpegruppe

Nye Nissan Almera er blitt en elegant bil, og vil nok tiltrekke seg langt yngre kjøpere enn sin forgjenger. Men klarer interiøret å leve opp til forventningene? Les mer i artikkelen "Plass og komfort".