TEST: Nidelv 610 Sport – Stø som et fjell

Båtbyggeriet Nidelv har lagd båter i en mannsalder, og noen av modellene bærer da også preg av verftets alder. 610 Sport er imidlertid ungdommelig frisk. I design, så vel som i fart.

Svak vind, strålende solskinn og svake bølger fra Skagerrak. Sørlandskysten viste seg kort sagt fra sin beste side da vi ankom Arendal på vei til Nidelv Båtbyggeri. Og til kai lå en Nidelv 610, fulltanket og nyvasket. Vi kunne knapt vente med å bli bedre kjent med 20-foteren.

Sedate snekker…

Kanskje forbinder du først og fremst Nidelvbåtene med snekker? Ikke spesielt underlig, da Nidelv 24 siden lanseringen i 1968 er en av norgeshistoriens mest solgte fritidsbåter. Man kan imidlertid ikke utelukkende produsere sedate snekker hvis man skal overleve millenniumkundenes krav om fart og spenning.

…og raske daycruisere

Det har båtbyggerne fra Arendal tatt konsekvensene av, og leverer i dag raske sportsbåter, så vel som snekker til kundene.

Nidelv 610 Sport sorterer vi definitivt innunder den førstnevnte kategori. Båten, kall den daycruiser, overnighter eller weekendcruiser etter hva som måtte behage, leveres med motorer fra 98 til 205 hk. Med den sinteste motoren er skroget kapabelt til å plane av gårde i 43 knop.

Vi testet 610 Sport med et dieselmaskineri fra Volvo Penta. 139-hesteren var et fornuftig valg både med tanke på fart - 33 knop - og lommeboka, lenset for betydelig færre hundrelapper enn hva vanlig er etter timer med full gass.

Garanti til forvirring

1-års garanti på skrog og motor er det derimot ikke like stor grunn til å juble for. Likevel er vi nordmenn godt beskyttet bak kjøpsloven, som holder produsenten ansvarlig i år etter år hvis båt eller motor skulle begynne å falle fra hverandre. Den reelle garantien er derfor heller fem år enn ett år, slik Nidelv oppgir.

Solskinn og flau bris

Under testdagene om bord på Nidelv 610 Sport klarte vi aldri å flykte fra solskinn og flau bris. Likevel hjalp Skagerrak oss med nok dønninger til at båten fikk vist hva den var god for. Og når solen endelig forlot oss solbrente i mørket, fikk vi også testet komforten i kabinen. Hvordan båten klarte seg gjennom testen kan du lese mer om her.