TEST: Mye nytt under skallet

Avensis har gjenoppstått som en helt ny bil selv om den likner veldig på den gamle. Kosmetiske forandringer utvendig, ny motor og oppgradert understell har gjort Avensis mye mer spennende.

[Ugjyldig objekt (NAV)]


Avensis har ikke akkurat vært drømmebilen for de som liker design og kjøreegenskaper. Det er kunder med sansen for kvalitet og gode garantiordninger som har valgt Avensis, og med god grunn.

Nå er saken imidlertid annen

Nye Avensis har blitt forbedret på mange punkter og det er særlig understell, motor og interiør som har fått gjennomgå. På motorsiden har Avensis fulgt i fotsporene til de andre modellrekkene, og fått de gode VVT-i motorene (Variable Ventil Tider med intelligent styring). I forhold til tidligere ”lean-burn-motorer”, som skulle være så miljøvennlige at de nesten ikke orket å trekke bilen fremover, har Avensis blitt virkelig sprek og morsom å kjøre.

Bedre design

Designmessig har det også skjedd flere positive endringer. I fronten er det ny grill med kromlist og nye lys. Og bak er det mindre detaljer som har blitt finpusset. Du skal med andre ord være godt kjent med Avensis for å finne forskjellene. Innvendig er mye krimskrams fjernet til fordel for en ren og lekker midtkonsoll. Radio og CD-spiller er integrert i midtkonsollen, sammen med bryterne for klimaanlegget, og løsningen er mildt sagt tiltalende.

Helt ny opplevelse

Ny Avensis har med andre ord virkelig fått seg en oppsving og alle som er på jakt etter en mellomklasse stasjonsvogn bør klikke seg gjennom lenkene til høyre under bildet.