Test av Mercedes-Benz GLC 300 e

TEST: Mye bedre elektrisk rekkevidde

GLC har fått den nye Mercedes-looken, men det mest spennende finner man under bagasjeromsgulvet.

FORSIKTIG FORANDRING: GLC har fått den nye Mercedes-looken, men det mest spennende finner man under bagasjeromsgulvet, nemlig et kraftigere batteri som gir lenger elektrisk rekkevidde og dermed lavere pris på bilen. Foto: Rune M. Nesheim
FORSIKTIG FORANDRING: GLC har fått den nye Mercedes-looken, men det mest spennende finner man under bagasjeromsgulvet, nemlig et kraftigere batteri som gir lenger elektrisk rekkevidde og dermed lavere pris på bilen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

GLC var selve storselgeren til Mercedes i Norge, men i 2018 ble pluggen overraskende dratt ut. Tyskerne stoppet produksjonen av hybriden 350 e, modellen som solgte i bøtter og spann her hjemme. I påvente av faceliften har kundene sett en annen vei, eller så har de ventet i spenning. Nå er den tilbake.

Hva er nytt?

Vi begynner med det åpenbare. Fronten er helt ny og mer i tråd med A-klasse og CLS.

NY DESIGN: Dette designet vil man se mer av fremover. Man ser det allerede i CLA. Foto: Rune M. Nesheim
NY DESIGN: Dette designet vil man se mer av fremover. Man ser det allerede i CLA. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Lyktene har også fått et nytt uttrykk og nå er hele bilen full-LED med redesign av baklyktene. Man må fortsatt betale ekstra for «multibeam»-lysene med de 84 individuelt justerbare diodene foran.

Dashbordet er fortsatt det samme som før facelift, men instrumentene er nå digitale og det gamle comand-hjulet og betjeningen på midtkonsollen er med haptisk berøringsflate.

DIGITALT: De analoge instrumentene og den gamle statuen av en comand-sentral er borte, men ellers er det meste seg selv likt. Foto: Rune M. Nesheim
DIGITALT: De analoge instrumentene og den gamle statuen av en comand-sentral er borte, men ellers er det meste seg selv likt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Sammen med ny og bred multimediaskjerm, blir brukergrensesnittet det samme som øvrig program, noe som utløser behovet for det jålete «S-Klasse-rattet».

Med det nye systemet kan du nå betjene bilen enten ved berøring på skjerm, berøringsplate på midtkonsoll eller ratt, stemmegivning, riktig nok på knotete engelsk, eller håndbevegelser. Induktiv ladeplate er også på plass.

Sikrere

Sikkerhetssystemene blir også påbygget. Nå brukes ikke bare sensorer og kameraer, men også informasjon fra kartsystemet som gir informasjon i sanntid. Er det kø rundt svingen, bremser den ned før du faktisk ser hindringen selv.

Den klarer å hindre kollisjon med motgående trafikk, dersom du har planer om å svinge av veien, og nå er den også tilgjengelig med assistanse når du skal rygge med henger.

Bedre hybridsystem

Grunnen til at den ladbare hybriden ble trukket fra markedet var at Mercedes så de ikke ville klare dagen WLTP-krav.

Forgjengeren lovte 30 kilometer på ren strøm. Vi kom 26 kilometer.

Det er batteriet som utgjør den største forskjellen. Kapasiteten på har økt fra 8,7 til 13,5 kWt, uten å ta opp mer plass. Elektrisk rekkevidde på inntil 43 kilometer er ganske mye mer forsiktig enn tidligere.

Du kan velge mellom effektmåler eller turteller, selv i El-mode. Sært. Foto: Rune M. Nesheim
Du kan velge mellom effektmåler eller turteller, selv i El-mode. Sært. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bagasjeromsgulvet er flatt, men man går fortsatt glipp av 155 liter i forhold til de de bensin- og dieseldrevne variantene. Her er det på 395 liter.

Drivlinja er som før. Den elektriske motoren er integrert mellom bensinmotoren og girkassen. På den måten sikres permanent firehjulsdrift, uavhengig av batterinivå. Sammen med bensinmotoren sørger elmotoren for en systemeffekt på 320 hestekrefter og 700 newtonmeter, et dreiemoment som kun AMG GLC 63 S kan matche.

FØLGMED: Du kan følge med på både bensin-og batteriforbruk, men desverre ikke vegge deler samtidig. Foto: Rune M. Nesheim
FØLGMED: Du kan følge med på både bensin-og batteriforbruk, men desverre ikke vegge deler samtidig. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på 5,7 sekunder for SUV-en, men det er viktigere at den kan trekke henger på inntil to tonn.

Kort, men lenger enn lovet

Med den nye, som til alt overmål skryter litt ned på modellbetegnelsen, kom vi 49 kilometer før den gikk over på bensin. Vi synes det er et minimum av hva man bør forvente av en nyutviklet ladbar hybrid i 2020, særlig når bilen var ferdig forvarmet og gradestokken viser 6,5 plussgrader.

Men den relativt store firehjulstrekkeren som fortsatt har 4Matic med fordelingen 45/50 foran og bak er snill på forbruket. Etter at vår 20 mil lange testrute var kjørt, viser kjørecomputeren 0,47 liter på mila. Det er ikke så langt unna det faktiske forbruket, som havnet på 0,49.

HØYT: Det er ikke kjempevanskelig å se hvor man har plassert batteriene i bilen .Her har man alltid med seg noen hundre kilo bagasje under gulvet. Foto: Rune M. Nesheim
HØYT: Det er ikke kjempevanskelig å se hvor man har plassert batteriene i bilen .Her har man alltid med seg noen hundre kilo bagasje under gulvet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Som ren hybrid med tomt batteri fra start, har den et gjennomsnittsforbruk på 0,65 liter per mil. Det er også godkjent.

Kvikk

Selv om hybridsystemet gir deg langt bedre kontroll selv enn mange andre, kan man ikke helt bestemme om bilen er helelektrisk. Selv om vi valgte E-Mode – du kan også velge hybrid, Charge og Save – startet motoren opp etter noen minutter selv om bilen var forvarmet.

EKSTRA: Man har et ekstra rom under bakre del av bagasjerommet. Et bra sted å ha ladekabelen. Foto: Rune M. Nesheim
EKSTRA: Man har et ekstra rom under bakre del av bagasjerommet. Et bra sted å ha ladekabelen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men Mercedes har tatt noen grep for å spare dråper. Navigasjonen jobber i bakgrunnen nesten uansett. Dersom du legger inn reiseruta og lar den være i hybridmodus, skal den bruke de to motorene så effektivt som mulig.

Riktig nok var det nesten en mil elektrisk rekkevidde igjen da vi ankom etter et langt motorveipass der den stort sett gikk på bensinmotoren, men valgte strøm på slutten. Det det skuffer litt.

Men selv når man hverken kjører med destinasjon eller den automatiske fartsholderen, senker den farten før lavere fartsgrenser, før du tar igjen biler, før kryss og så videre, når man kjører i Eco.

For øvrig finnes kjøreprogrammene Comfort, Sport og Sport +. I de to sistnevnte brukes bensinmotoren hele tiden og batteriene sørges slik at full effekt er tilgjengelig hele tiden.

Selv om tallene på effekt og prestasjoner nesten skriker sportsbil, er det absolutt ikke det den formidler fra førersetet. Det er flere grunner til det. Gasspedalen er litt nummen og funker mer som en av og på bryter enn et følsomt instrument. Særlig i E-mode.

Der den litt hard og vanskelig å dosere. Man kjenner en motstand i området den går over til bensin dersom du trår hardt, men motstanden kunne godt vært kneppet hardere.

PERFEKT STØRRELSE: GLC appelerer til mange med sin midt imellom stasjonsvogn- og SUV-look. Her har alle akkurat nok plass. Foto: Rune M. Nesheim
PERFEKT STØRRELSE: GLC appelerer til mange med sin midt imellom stasjonsvogn- og SUV-look. Her har alle akkurat nok plass. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
HØYT: GLC er vel den Mercedesen som treffer flest Nordmenn. Veldig fin størrelse, mye power, høy komfort og bra forbruk. Den trekker det meste av fritidsaktiviteter på hengerkroken også. Foto: Rune M. Nesheim
HØYT: GLC er vel den Mercedesen som treffer flest Nordmenn. Veldig fin størrelse, mye power, høy komfort og bra forbruk. Den trekker det meste av fritidsaktiviteter på hengerkroken også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Styringen hos Mercedes er aldri blant de mest følsomme og luftfjæringen, som er standard, er komfortorientert. Derfor blir dette mer en komfortabel skyss med kraftreserver.

I ren elektrisk modus er den kvikk fra stillestående opp til 60. Deretter går det rolig for seg. Elektrisk toppfart er, som nesten standard blant tyskerne, 140 km/t.

Fantastisk der du aldri bruker den

GLC har ingen sperrer på akslene som fordeler krefter til hvert hjul, men stoler fullt og helt på bremsesystemet. De bremser spinnende hjul ned til samme fart som det andre hjulet på samme aksel og sørger dermed for å sende mer effekt til hjulene som får grep.

NY HEKK: Det er først og fremst på baklyktene man ser endringen. Dessverre har man beholdt den litt upraktisk plasseringen av ladeluka. På de nyutviklede ladehybridene har de plassert ladekontakta på på bakskjermen på førerdiden. Der er det mindre møkk og fin høyde for betjening av pluggen. Foto: Rune M. Nesheim
NY HEKK: Det er først og fremst på baklyktene man ser endringen. Dessverre har man beholdt den litt upraktisk plasseringen av ladeluka. På de nyutviklede ladehybridene har de plassert ladekontakta på på bakskjermen på førerdiden. Der er det mindre møkk og fin høyde for betjening av pluggen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dette vises aller best på løyper som gir hjulløft. Da kan man tydelig se hvordan hjulene som står i været effektivt blir stoppet.

Testresultat

Test: Mercedes- Benz GLC 300 e

Terningkast 5
Sværing med lite bagasjerom

Luftfjæringen, luksusfølelsen inni, prisen for effekten.

Bare passe rekkevidde, mangler kjøredynamikk, lite bagasjerom.

På grunn av veldig mye raskere respons fra bremsene på facelift-modellen, har terrengegenskapene blitt mye bedre.

Andre funksjoner som trolig aldri blir brukt av den jevne nordmann er nedoverbakke-assistenten, som fungerer fra 2 til 18 km/t. Her er det også bremsene som gjør mesteparten av jobben.

Bare denne

Tar du en titt på prislistene skjønner man at det blir den ladbare hybriden som selges. Med en startpris på 581.000 kroner, er den 90.000 kroner billigere enn 220 d med 194 hk og over 120.000 billigere enn GLC 200 med 197 hesters bensinmotor. Man må faktisk opp på 400 d for å matche med effekt, men den koster til gjengjeld fra 857.000 kroner.

Vår testbil, som har det meste av utsyr, koster 829.372,-

Test: Mercedes-Benz GLC 300 e

Bensinmotor:R4 Bensin Turbo
Slagvolum:1991 ccm
Effekt - o/min :211 hk / 5500
Dreiemoment - o/min:350 Nm / 1200
Elmotor :122 hk / 440 Nm
Batteri:13,5 kWt
Systemeffekt320 Hk / 700 Nm
Drivlinje:9-trinns automat. Firehjulstrekk
0-100 km/t:5,7 sek
Toppfart:230 km/t /140 km/t elektrisk
Forbruk:0,22 l/mil
CO2-utslipp NEDC:53 g/km
Tankvolum:66 liter
L/B/H:466/189/164
Akselavstand:288 cm
Dekkdimensjon:235/60R18
Bagasjerom:395/1445 liter
Egenvekt:1955 kilo
Hengervekt:2000 kilo
Pris fra kr.:581.000
Pris testbil:829.372

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!