TEST: ML 270 CDI: Luksus på alle hjul

Hva skjer når du parrer Gelandewagen med E-klasse og sender det unnfangede produktet over Atlanterhavet, til smeltedigelen, for å bli født? Får du en amerikanisert tysker, eller en amerikaner med tysk aksent?

TEST: ML 270 CDI: Luksus på alle hjul


Ideen bak M-klassen er at den skal kunne gi de terrengegenskapene man får i en Gelandewagen, samtidig som den skal være komfortabel som en E-klasse. Mercedes kaller denne typen bil for en SUV -- Sport Utility Vehicle. Den tyske bilen blir noe så uvanlig som produsert i Alabama, USA, og da M-klassen ble lansert, ble den først kjørt ut til amerikanske og canadiske forhandlere, høsten 1997. Til Europa kom M-klassen våren 1998.

Vi har testet ML 270 CDI, som har vært på markedet her hjemme kun få måneder.

Behagelig langkjøringsbil

På grunn av norsk lov har vi ikke beveget oss veldig mye i svært ulendt terreng med M-klassen, men vi har absolutt hatt glede av terrengegenskapene likevel. Vi har kjørt M-klassen i by, på landevei og motorvei, og en rask konklusjon må være at M-klassen er nærmest perfekt til motorvei og langkjøring. Da er det bare å koble inn fartsholderen og gli behagelig, avslappet og stille av gårde.

Hvor ble Mercedes-kvaliteten av?

Men tilbake til spørsmålet vi stilte helt til å begynne med, hvordan nasjonalitetene har påvirket det ferdige produktet. Vi må si at kvalitetsinntrykket ikke er helt hva vi forventer av en Mercedes-Benz. I det store og hele er det flott nok, men små, simple detaljer ødelegger mye av inntrykket av Mercedes-kvaliteten. Koppeholderne både i baksetet og på begge sidene av dashbordet er av plast, og de både ser billige ut og ikke minst høres de billige ut når du åpner og lukker de. Også betjeningsorganene gir fra seg en hard plast-lyd når de betjenes, som vi absolutt ikke forventer å høre i en Mercedes.

710.000 kroner

En ML 270 CDI uten ekstrautstyr og med manuelt gir, koster 622.400 kroner. Vår testbil hadde en del ekstrautstyr og en fem-trinns automatkasse til rundt 20.000 kroner, slik at prisen på vår testbil kom opp i 710.000 kroner. Uten noen som helst sammenligning for øvrig, kan du for denne prisen få for eksempel to BMW Z3er eller to Mercedes C-klasser, eller en av hver…

Bli med på tur i ML 270 CDI, men før start advarer vi deg mot at du muligens aldri vil ønske å stanse.