TEST: Mitsubishi Pajero Pinin

Med Pajero i navnet skal Mitsubishi Pajero Pinin kapre markedsandeler i klassen som preges av Toyota RAV4. Arv og image er viktigere ingredienser i dette segmentet enn dugelighet.

TEST: Mitsubishi Pajero Pinin
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Pajero er stamfaren, og ”ekte” firehjulsdrift omkvedet i salgsframstøtene. ”Ekte” i denne sammenheng er at Pinin er utstyrt med lavgir, i motsetning til de fleste andre konkurrentene. Selve firehjulstrekksystemet er ikke så avansert som i storebror, men imponerer allikevel ved å gi Pinin gode kjøreegenskaper, og fremkommelighet.

Hermer

Softroadere, SUV(sport utility vehicle), mellomklassebil på stylter; biler i denne klassen har mange navn, men de blir aldri kalt det de prøver å etterligne – terrengbiler.

Mitsubishi Pajero Pinin har klare terrengbiltrekk som kraftige hjulbuer og reservehjulet hengende på bakdøren, men det overdrives ikke. Designfirmaet Pininfarina har gitt Pinin et solid og i våre øyne pent utseende. Men den sommervikaren som tegnet den fæle spoileren i bakkant av taket bør ikke få fast jobb. Heldigvis ser det ut som den er enkel å skru av.

Nett

TEST: Mitsubishi Pajero Pinin

Pinin er ganske liten i forhold til konkurrentene. Det merkes inne i bilen, og det merkes positivt ved kjøring i byen. Testbilen var utstyrt med automatgir, og med den høye sitteposisjonen er bilen en svært grei bybil.

Kjøreegenskaper og motor kan du lese mer om her.