TEST: Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D

Kresne SUV-kunder vil ha stadig kraftigere dieselmotorer. 3,2-literen leverer styrke, men er kanskje ikke raffinert nok for de aller mest kresne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D


I forhold til erkekonkurrenten Toyota Land Cruiser holder det nesten med krefter, men de sliter begge i konkurranse med moderne V6-dieseler med mer effekt og snillere lyd. Både nye Jeep Grand Cherokee og Land Rover Discovery er utstyrt med sistnevnte.

Romslig

En tredje seterad er skjult under gulvet i Pajero, og med den i bruk kan syv personer finne plass. De i siste rad sitter riktignok ikke alt for komfortabelt, men av konkurrentene er det ikke mange som har fått til en tredje seterad som fungerer for voksne. Og Mitsubishi sørger i alle fall for at de ikke irriterer i hverdagen ved å oppta plass i bagasjerommet.

Intens eller stilig

Den kraftigste dieselversjonen av Pajero dukker opp i to utstyrsnivåer; Intense og Instyle. De koster nøyaktig det samme, og vi har kjørt Intense-versjonen som frir litt mer til det sportslige med blant annet større felger. Begge versjonene er velutstyrt, blant annet har klimaanlegget egen vifte dedikert baksetepassasjerene.

Krøkkete sitteposisjon

image: TEST: Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D
image: TEST: Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D


Med kun høydejusterbart ratt der høyeste posisjon i tillegg er lav, er det krøkkete for lange personer å finne en god sittestilling i Pajero. Benplassen er uproblematisk, men behovet for å få tak i rattet gjør at den ikke kan utnyttes full ut. Ellers er setene gode, også baksetene.

Selv om dagens Pajero nå har fått noen år på seg holder den seg godt nok til å konkurrere med nyere terrengbiler. De voldsomme profilene og de kraftige hjulbuene ser ikke like oppsiktsvekkende ut nå som da bilen kom.

Hvordan Pajero med 160 hestekrefter trives på veien skal vi se nærmere på under motor og kjøreegenskaper.