TEST: Mitsubishi Pajero 3.2 Di-D

De er store, de er tunge - et mareritt å lukeparkere - og har fremkommelighet som overgår den mest målbevisste fjellgeit. Hva vi snakker om? Terrengbiler, selvfølgelig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tradisjonelle terrengbiler har minnet mer om traktorer og lastebiler enn om biler - i alle fall dersom vi ser på hvordan konstruktørene har tenkt for å fremstille disse bilene som skal forsere uveisomt terreng.

For selvbærende karosserier har vært like ukjent som på terrengbiler som terrengegenskaper har vært på sportsbiler. Og for å gjøre det hele komplett har ofte bakakselen vært stiv, og begreper som avfjæret vekt har ingeniørene helst ikke villet beskjeftige seg med. Resultatet har ofte vært glimrende kjøreegenskaper i skogen, og ikke fullt så glimrende på asfaltert landevei. Nei, kjøreglede har definitivt ikke bidratt til terrengbilenes eksistens.

Hvor er rammen?

Derfor er det med en viss forundring vi stikker hodet under buken på Pajero - og konstaterer at bilen har fått selvbærende karosseri og uavhengig fjæring rundt baut. Når Mitsubishi i tillegg hevder at den nye Pajero er tre ganger stivere enn forrige generasjon - som hadde ramme - er det ikke å ta munnen for full når vi proklamerer at det har skjedd en liten revolusjon.

For endringene har Mitsubishi gjort fordi de har innsett at også ekstreme terrengbiler brukes mest på vei. Men trass i at veiegenskapene på Pajero har blitt tydelig forbedret sammenliknet med forrige modell, bibeholder Pajero verktøykassen som skiller terrengbilene fra SUVene (Sport Utility Vehicles). Derfor har Pajero innsjaltbar firehjulsdrift med lavgir, samt innsjaltbare differensialsperrer på mellomakselen og på bakakselen.

Stor bil, stor motor

Med en lengde på 478 centimeter, en bredde på 185 centimeter og en egenvekt på 2.125 kilo er ikke Pajero noen liten bil. Det er heller ikke motoren. For under panseret på vår testbil satt det en 3,2-liters dieselmotor med fire sylindre og en ytelse på 165 hestekrefter. Dreiemomentet er oppgitt til formidable 373 Nm ved 2.000 omdreininger i minuttet.

Trass i kreftene er likevel Pajero nøysom hva gjelder forbruk av naturressurser. Et gjennomsnittlig forbruk mellom Bergen og Oslo på 0,83 liter per mil er bra.