TEST: Mitsubishi L200 GLS

Såfremt du ikke har hytte på toppen av Trollveggen, er sannsynligheten svært liten for at du noen gang vil bli sittende fast med Mitsubishis pickup.

TEST: Mitsubishi L200 GLS
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mitsubishi L200 har nemlig imponerende terreng-egenskaper. Så gode at bilen fortjener jevnlige lufteturer langs humpete traktorveger. Vi skal gå mer grundig inn på bilens kjøreegenskaper i neste kapittel, men la oss først se litt på hva slags bil L200 egentlig er.

Lasteplan og firehjulsdrift

Mitsubishi L200 tilhører et bilsegment som på tvilsom norsk kalles pickup-klassen. Pickuper kjennetegnes ved at de er utstyrt med lasteplan og at de som regel har høyere bakkeklaring enn ordinære biler. Mange pickuper er også utrustet med firehjulsdrift og grove dekk. Dette gjelder blant annet L200.

Tre utgaver

L200 kan fås i hele tre varianter. Den enkleste kalles Single Cab. Denne har kun to dører og er registrert for to passasjerer. De to neste variantene kalles begge Double Cab, noe som betyr at de er utrustet med fire dører. Double Cab kan både fås som varebil klasse 2, registrert for to passasjerer, og som såkalt kombinertbil, med 5 sitteplasser. Vi testet sistnevnte, som er hele 515 centimeter lang.

Tøff og mandig

L200 Double Cab er et typisk nyttekjøretøy, en kjøretøygruppe som ikke alltid kjennetegnes ved sin vakre fremtoning. Vi synes imidlertid Mitsubishi har laget en pickup som er både tøff og elegant. Store hjul, kraftige skjermutbyggere og kraftig grill gjør bilen maskulin og det store luftinntaket på panseret understreker det mannlige. All tøffheten balanseres av den todelte lakkfargen, de forkrommede speilene og de lakkerte støtfangerne, som gir bilen et snev av eksklusivitet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Man kan mene hva man vil om pickuper, men en ting er sikkert - L200 er et morsomt bekjentskap. Les mer i kapittelet Motor og kjøreegenskaper.