TEST: MG ZT

MG lager spenende versjoner av Rovers personbiler, MG ZT er den første den norske importøren har valgt å ta inn.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: MG ZT


Mercedes-Benz har brukt mange år på å etablere AMG som en ekstra spiss på sine produkter, BMW likeså for sine M-modeller. Rover-fabrikken har det lettere, de eier allerede det etablerte merkenavnet MG.

På ordentlig

MG ZT er ikke bare en Rover 75 med spoiler, det er gjort endringer i hjulopphenget som senker bilen 20 millimeter og gjør ZT stivere enn Rover 75. Også motoren er kraftig endret, 1,8-literen yter 160 hestekrefter i ZT.

Fortsatt er kort sittepute et særtrekk ved britiske biler, men skinn/alcantara-setene i MG ZT er gode sportsseter med god sidestøtte. I dashbordet er alle spor av organisk materiale fjernet. Interiøret gir et inntrykk av klassisk sportsbil, og sørger for at MG ZT føles som et helhetlig prosjekt.

Voksen grillrist

TEST: MG ZT


Den litt pene og pyntelige grillen fra Rover 75 er blitt til et brutalt luftinntak med metallgitter i ZT. Enda voldsommere er luftinntaket i støtfangeren blitt. Det aller tydeligste signalet om sportslighet er imidlertid 18-tommers felgene som er standardutstyr.

Mer moderat, men allikevel ekstremt, var 17-tommers-felgene vinterdekkene var montert på – 225/50-dekk er ingen ideell løsning på snøslaps. Vi tok oss allikevel en lang testtur på vinterveier – kjøreegenskapene kan du lese om her.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer