TEST: MG ZT

MG lager spenende versjoner av Rovers personbiler, MG ZT er den første den norske importøren har valgt å ta inn.

TEST: MG ZT


Mercedes-Benz har brukt mange år på å etablere AMG som en ekstra spiss på sine produkter, BMW likeså for sine M-modeller. Rover-fabrikken har det lettere, de eier allerede det etablerte merkenavnet MG.

På ordentlig

MG ZT er ikke bare en Rover 75 med spoiler, det er gjort endringer i hjulopphenget som senker bilen 20 millimeter og gjør ZT stivere enn Rover 75. Også motoren er kraftig endret, 1,8-literen yter 160 hestekrefter i ZT.

Fortsatt er kort sittepute et særtrekk ved britiske biler, men skinn/alcantara-setene i MG ZT er gode sportsseter med god sidestøtte. I dashbordet er alle spor av organisk materiale fjernet. Interiøret gir et inntrykk av klassisk sportsbil, og sørger for at MG ZT føles som et helhetlig prosjekt.

Voksen grillrist

TEST: MG ZT


Den litt pene og pyntelige grillen fra Rover 75 er blitt til et brutalt luftinntak med metallgitter i ZT. Enda voldsommere er luftinntaket i støtfangeren blitt. Det aller tydeligste signalet om sportslighet er imidlertid 18-tommers felgene som er standardutstyr.

Mer moderat, men allikevel ekstremt, var 17-tommers-felgene vinterdekkene var montert på – 225/50-dekk er ingen ideell løsning på snøslaps. Vi tok oss allikevel en lang testtur på vinterveier – kjøreegenskapene kan du lese om her.