TEST: Mercedes SL 500

Det summer i elektriske motorer, og vi er vitne til en mekanisk dans så grasiøst utført at det står til 10 blank. Kupe er forvandlet til kabriolet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dermed blir Mercedes SL 500 blant de få bilene som ved et tastetrykk kan gjøres om fra kupe til kabriolet. Men tanken er slett ikke ny. I moderne tid ble den først gjort tilgjengelig på Mercedes SLK, så på Lexus SC430 og på lille Peugeot 206 CC.

Fjernstyrt tak

Men aldri har vi sett løsningen så elegant utført som på SL 500. Klaffer åpner og lukker seg, det knepper i låser og fancy-faktoren er skyhøy når bakvinduet roterer 180 grader på vei ned i bagasjerommet. Men den virkelige fancy-faktoren påkaller du likevel ikke inne fra bilen. Den påkaller du når du styrer taket med den medfølgende fjernkontrollen.

Nå er det ingen straff å betjene taket fra bilen heller. Bare 16 sekunder tar det, og alt du trenger å gjøre er å løfte en bryter. Den korte tiden er absolutt positivt, for i dette selskapet er tid som kjent penger.

Koster

Og penger bør du ha for å sikre deg siste skrik fra Mercedes-Benz. Inntil videre er nemlig bare SL 500 og SL 55 AMG tilgjengelige – og prisen på SL 500 er voksne 1.477.200 kroner, mens SL 55 AMG koster eventyrlige 1.976.300 kroner. Det betyr at det blir med drømmen for de fleste av oss – og misunnelsen – når vi ser en SL gli forbi.

Derfor var det med et smil om munnen – og med skyhøye forventninger - vi lot taket gli ned i bagasjerommet og startet V8-motoren.