TEST: Mercedes ML 320 CDI

Den nye M-klassen er større, mye bedre og mye mer luksuriøs enn utgående modell. Den kommer også med nye motorer og den foreløpige toppmotoriseringen med diesel på tanken heter ML 320 CDI.

TEST: Mercedes ML 320 CDI
TEST: Mercedes ML 320 CDI


Til tross for et stadig større fokus på utslipp og miljøvennlighet, ser det ikke ut til at strømmen av store og eksklusvie firehjulstrekkere stopper. Det kommer nyheter i dette segmentet rett som det er, og nå venter vi spent på Audi Q7.

To dieselmotorer

Utgående M-klasse hadde også to dieselmotorer, men V8-modellen ble ikke valgt av så veldig mange her hjemme. 270 CDI derimot ble en stor slager. Den nye M-klassen kommer nå med to effektvarianter av en 3-liters V6-motor. Den minste, 280 CDI, har 190 hestekrefter og 440 newtonmeter og testbilen, 320 CDI, har 224 hestekrefter og 510 newtonmeter. Prisforskjellen på disse to motoralternativene er cirka 60.000 kroner. Grunnen til at gapet ikke er større er at begge bilene har det samme slagvolumet på tre liter. Hadde 280 CDI hatt en 2,8-liters motor og 320 CDI hatt en 3,2-liters motor ville prisforskjellen fort blitt rundt 100.000 kroner på grunn av avgiftsforskjellene.

Konkuransen

Forrige M-klasse hadde på slutten av sin eksistens for alvor merket presset fra konkurrentene, det skulle jo også bare mangle, og det begynte å haste med å få en ny modell på veien. Til sammenligning er det ikke på langt nær så prekert med for eksempel en ny BMW X5. Det er en bil som bærer alderen mye bedre enn det M-klasse har gjort. Den nye M-klassen er da også et kjempeskritt fremover når det gjelder det meste. Den er både større, bedre og mye mer eksklusiv. Nå er Mercedes for alvor tilbake i kampen om topplassene i denne klassen.

Da Mercedes, som første tysker, lanserte en høy luksusbil i 1997 hadde Land Rover holdt det gående lenge. De hadde bygd gjørmebrøytende luksusbiler i noen tiår allerede. Men, Mercedes skal ha æren for å ha dratt i gang både BMW, Volvo, Volkswagen, Audi og Porsche med terrenggående modeller.

Nå skal vi konsentrere oss om nye ML 320 CDI, mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.