TEST: Mercedes ML 270 CDI

Mercedes-Benz ML 270 er stor og deilig, og den har helt klart mange bruksområder, men den krever dessverre at du har en solid bunke med tusenlapper å avse til bilselgeren.

TEST: Mercedes ML 270 CDI
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den billigste M-klassen er kanskje den beste. ML 270 CDI er nemlig rundt 150.000 kroner billigere enn modellen med den minste bensinmotoren, ML 320. Hvis for eksempel forbruk har betydning trenger du ikke flere argumenter - spesielt ikke hvis også en sterk dieselmotor står på ønskelista.

Kort og tung

Mercedes M-klasse er garantert den Mercedesen med det bredeste bruksområdet. Den er absolutt ikke den perfekte allrounderen, men har mye å by på for aktive mennesker. Til tross for beskjeden lengde er det også god plass inne i kupeen. Den er bare 7 centimeter lengre enn en C-klasse stasjonsvogn og hele 25 centimeter kortere enn en E-klasse. Som kompensasjon for beskjeden lengde kan den derimot slå i bordet med en egenvekt på rett over 2,1 tonn. Det er med andre ord en skikkelig klump vi har vært ute å kjørt.

Perfekt med diesel

Høy vekt krever mye musker og det har rekkefemmeren som satt i vår testbil. I denne bilen leveres styrken ved hjelp av 400 newtonmeter, og siden det ikke er en eneste krone i avgift på dreiemoment blir dette gunstig. Bensinmotorer med hundrevis av hestekrefter resulterer fort i kjøpesummer som kan ta pusten fra noen og enhver.

Selv om det er den billigste M-klassen vi har kjørt mangler det ikke på de gode følelsene. Vår bil var svært velutstyrt, men det var den brummende lekkerbisken under panseret som ble vår største forelskelse. Mer om den finner du på denne lenken.

Alle bilder og terrengkjøring er utført på militært område med tillatelse.