TEST: Mercedes E 280 T 4Matic

Fire runde lykter var alt som skulle til for å sjokkere verden for snart fem år siden. Ord som dristig, vågalt ja endog vulgert surret på de flestes lepper – og det de snakket om var E-klasse fra Mercedes-Benz.

TEST: Mercedes E 280 T 4Matic
[Ugjyldig objekt (NAV)]

For mange var Mercedes-Benz stjernen selve symbolet på konservatisme og diskret eleganse. Derfor var det mange som mildest talt fikk seg en overraskelse da Mercedes-Benz viste den ”nye” E-klassen for snart fem år siden.

Modige Mercedes

Designet var ikke lenger like konservativt. De fire runde lyktene stod i grell kontrast til forgjengerens rektangulære, og formene på nykomlingen var runde.

I dag vekker utseendet til E-klasse knapt oppsikt, og det til tross for at Mercedes gjorde store endringer av designet for et drøyt år siden. Da fikk E-klasse en ny front, nye sidespeil og enkelte detaljer på hekkpartiet ble endret.

Når tre blir til plast

Innvendig skjedde det imidlertid lite. Også etter oppgraderingen hersket den største ro og oversiktlighet interiøret. Hver en knapp var fortsatt fornuftig plassert, instrumentene lettleste og de fleste materialene gedigne. Likevel lot Mercedes-Benz vindusviskerhendelen forbli uendret. Fortsatt har den alt for mange funksjoner, og fortsatt styrer den en enarmsvisker som så alt for ofte må gi tapt for trafikkfilm og annen smuss.

Merkelig er det også hvordan Mercedes-Benz greier å få ekte treverk – som de rundhåndet deler ut til forskjellige deler av interiøret – til å se ut som om det var ekte plast.

Millionen nærmer seg

TEST: Mercedes E 280 T 4Matic

Under panseret på vår E280 4Matic hviler det 204 hester fra et slagvolum på 2,8 liter. Det gir en prislapp på 760.700 kroner. Testbilen hadde i tillegg en masse ekstrautstyr, blant annet parktronic (7.300 kroner), skinninteriør (17.300 kroner), syv sitteplasser (10.400 kroner), Command (23.800 kroner), integrerte barneseter (4.300 kroner) og oppgradert stereoanlegg fra Bose (6.800 kroner). Med ekstrautstyret innkalkulert får vår testbil en pris på 862.000 kroner – eller om lag 100.000 kroner mer enn hva en standard E280 4Matic koster.
Slike summer setter visse krav både til plass og til komfort – om de ble oppfylt kan du lese mer om her.