TEST: Mercedes E 220 CDI stasjonsvogn

E-klassen er ikke lenger en stor kladd, den er lekker. Den har fått fasong og linjer som plasserer den blant de desidert peneste stasjonsvognene på markedet.

TEST: Mercedes E 220 CDI stasjonsvogn

TEST: Mercedes E 220 CDI stasjonsvogn

  1. Store bilder
  2. Tekniske data
  3. Plass og komfort


Vi har også kjørt E-klasse stasjonsvogn med den "riktige" motoren. Dieselen med 150 hestekrefter jobber godt med den tunge bilen, og er helt klart å foretrekke. Under lanseringen av E-klassen kjørte vi både 220 CDI, 270 CDI og 240 med bensinmotor på den samme dagen. I forhold til dieselene måtte bensinsekseren ta til takke med siste plass av de tre. Den var rett og slett treg. 270 CDI går som en kule, mens 220 CDI er det mest fornuftige valget hvis prisen har noe å si. Den ene stempelet du får ekstra i 270 CDI koster nesten 100.000 kroner.

Forbedret

Når du starter opp en 220 CDI kjenner du igjen lyden du ofte hører hjem fra sene byturer i helgene. Dieselknattringen er påtagelig, og det er tydligvis vanskelig og lage en dieselfirer med dempet lyd. Selv om denne versjonen av 2,2 literen også har doble balanseaksler som skal bidra til roligere gange og mindre vibrasjoner, er det kun vibrasjonene som er borte. Mercedes-motoren vil nok falle i smak for de som prøvekjører den, men når vi ser på hva du må ut med kroner og øre er det all grunn til å være litt pirkete.

Kjempeketchup

TEST: Mercedes E 220 CDI stasjonsvogn


Med 150 hestekrefter og 340 newtonmeter har du den effekten du trenger. Selv med en vekt på 1.785 kilo kommer du deg greit frem. Motoren jobber iherdig og du kjenner til og med at setet klamrer seg til ryggen din under akselerasjon. På dette området klarer E-klassen seg bra, og ut i fra dette skulle man da tro at også igangkjøring fra stillestående skulle gå rimelig greit. Det gjør det ikke. Nordmenn har en uvane i sin måte å håndtere rundkjøringer på, nemlig å ta fart og skremme seg plass der de egentlig har vikeplikt. Her stiller du svakt med Mercedesen hvis du skal gjøre det på den riktige måten. Gassresponsen er elendig, og skal du utnytte luken må du begynne å gasse lenge før det er klart. Da klarer du å treffe den luken du sikter på hvis du har planlagt riktig. Når du gir full gass skjer det først ingenting, så ingenting, også plutselig, voff! Da får du alt på en gang, og det skjer når turtelleren passerer 2.000 omdreininger. På grunn av dette har BMW valgt å ikke tilby automatgir på 520d i det hele tatt. Den motoren er riktignok svakere en 220 CDI, men det viser at problemet er der og at BMW har tatt konsekvensen av det.

Passer godt

TEST: Mercedes E 220 CDI stasjonsvogn


E-klassen er likevel en bil hvor du føler at dieselmotoren passer veldig godt. Kanskje bedre enn de fleste bensinmotorer. En liten bensinmotor i denne bilen ville vært helt feil, men 1,8 literen med kompressor som sitter i E 200 kompressor klarer seg nok. Til tross for vårt ankepunkt med tanke på igangkjøring er dette en veldig behagelig bil å kjøre. Det er ikke nødvendig å bruke høyt turtall, og du trenger heller ikke røre girspaken. Girkassen klarer seg helt selv. Det blir en avslappende kjøretur, og i byen kan du la bilen bremse selv. SBC-bremsene har en funksjon som gjør at den stopper av seg selv når du slipper gassen. Du trenger da heller ikke holde på bremsepedalen for få den til å stå stille. Bremsene kobler seg ut med en gang du begynner å gasse igjen.

Langtursbil

TEST: Mercedes E 220 CDI stasjonsvogn


Hvis du skal pendle eller bruke bilen som kontor, er dette en av de bedre bilene du kan velge. Du sitter godt, det er veldig god plass og alle hendler og knapper er innenfor rekkevidde. Bilen ligger godt på veien, og motorveier kan tilbakelegges i evigheter. Du trenger sjelden besøke stinkende dieselpumper, og kroppen trenger heller ikke mange opphold fra setene. E-klassen er ikke sportslig, men klarer svingete veier ganske bra. Den sitter godt, men setene er ikke tilpasset sportslig kjøring. Du merker også da den dårlige gassresponsen som gjør at du heller lengter ut på åpne veier der du kan holde jevn fart. Styringen er også tilpasset rettfrem kjøring. Den er mer eller mindre helt død og tilbakmeldingene er dårlige. Dette er en avveining mellom komfort og sport hvor Mercedes har valgt å prioritere komfort.

Konklusjonen så langt er at dette er en skikkelig langtursbil med god motor, men som også er litt starttreg og usportslig. Mer om plass, komfort og fikse løsninger finner du her.