TEST: Mercedes C 180 T Kompressor

Oppstartsprisen på minstemodellen er i seg selv for drøy for de fleste oss. Basismodellen er ganske godt utstyrt, men klarer du deg uten TV, Command, AMG-felger, skinn og automatgir er du på god vei ned mot 400.000 kroner.

TEST: Mercedes C 180 T Kompressor


Vi skulle gjerne lagt hele skylden for prisen på statskassen, men det blir ikke helt riktig. Motoren på 1,8 liter og 143 hestekrefter klarer ikke å trekke mer enn drøye 61.000 kroner i effekt og volumavgift. Vektavgiften utgjør drøye 72.000 kroner.

Hvem forsyner seg?

Det er med andre noen andre som forsyner seg av kaken. Vi tror heller ikke importøren er av de slemmeste i klassen. Velger du å importere denne bilen ny fra Danmark eller Sverige er det faktisk ikke mye å spare, selv ikke med den sterke norske kronen. Enten så har prisharmoniseringen mellom landene begynt å fungere eller så er det fabrikken som soper inn pengene.

Synd

Det er trist at denne bilen blir så uoppnåelig som den er. Vi har nemlig veldig lite å utsette på den bortsett fra prisen. Som innstegsmodell overbeviser C 180 veldig, og endelig har den fått den motoren den fortjener. Vi har kjørt en lang runde, og biler som er mer behagelig enn en Mercedes på langtur skal du lete lenge etter.

Kjøreopplevelsen av C 180 Kompressor finner du her.