TEST: Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor

Med en startpris tett opp i mot 500.000 kroner, er ikke nye Mercedes-Benz SLK noen billig bil. Til gjengjeld har den et utseende som signaliserer en langt høyere pris.


Nye SLK er nemlig en usedvanlig lekker bil. Svært mange av designelementene er hentet rett fra superbilen SLR McLaren, en bil som koster rundt 5 millioner kroner. En av de viktigste fellesnevnerne er den spesielle snuten, som skjærer tvers gjennom grillen. Midt i snuten finner vi en kraftig dimensjonert Mercedes-stjerne, som ikke etterlater rom for tvil om hvilket bilmerke man har i bakspeilet.

Også SLR-hekken går i bemerkelsesverdig grad igjen i nye SLK. Blant annet sørger utforming av baklykter, bagasjelokk og bakskjermer for at SLK med rette kan kalles en mini-SLR.

Kupé og kabriolet i ett

Når det kommer til størrelse og motorisering, har selvsagt ikke en SLK 200 Kompressor noe å stille opp mot sin ekstreme storebror. Men SLK har en viktig egenskap som SLR-eieren må se langt etter. SLK kan nemlig forvandles fra en sportslig kupé til en toseters kabriolet, eller roadster som biltypen ofte kalles. Den elegante operasjonen, der ståltaket gjemmes vekk under bagasjelokket, tar 21 sekunder, og kan om ønskelig gjennomføres i krypfart.

Fullstendig redesign


Ståltaket er forsåvidt ikke noe nytt. Første generasjon SLK, som kom i 1996 og ble ansiktsløftet i 2000, var blant de første bilene i verden med elektrisk betjent ståltak. Men bortsett fra at de begge bærer samme navn, er det svært mye som skiller de to generasjonene. Ikke bare utseendet, som har fått første generasjon til å se svært gammel ut, men også interiøret som er fullstendig redesignet.

Men la oss vente litt med interiør og seter. Først setter vi nemlig kursen mot nærmeste landevei for å se nærmere på motor og kjøreegenskaper.