TEST: Mercedes-Benz SLK 200 - Endelig med riktig motor!

Til Mercedes SLK kan du velge mellom tre motorer: nye 200 ML med 163 kompressormatede hestekrefter, oppgraderte 230 kompressor med 197 hk, eller SLK 320 med 218 hk fra en V6-motor.

Publisert
TEST: Mercedes-Benz SLK 200 - Endelig med riktig motor!

Les detaljene om oppgraderingen av SLK

Og da virker det kanskje rart at vi -- av alle -- skulle velge den aller minste motoren. Det er flere årsaker til det, men la oss først kikke på selve bilen.

Vår testbil var en SLK 200 ML, som i utgangspunktet koster 469.100 kroner. I tillegg hadde den automatgir (22.100), Metallic lakk (7.210), skinnseter (16.690), samt en lang rekke "Designio"-elementer til en ukjent femsifret sum.

Flanørens førstevalg

Og man kan jo si hva man vil, men denne bilen er definitivt en "head-turner" som får mye oppmerksomhet, selv om den er lakkert i relativt diskrete farger som vår testbil.

Og da er vi ved kjernen. Vi tror at denne bilen i første rekke appellerer til bilkjøpere som er mer opptatt av design, komfort og status enn av kjøreegenskaper og high-tech.

Ser vi på spesifikasjonene, koster en SLK 230 ML 469.100 kroner, mens neste trinn på stigen napper drøyt 100.000 kroner ut av lommeboken din, uten at ytelsene blir radikalt bedre.

SLK 200 ML ble kjørt i samme periode som vi forberedte en sammenligningstest med Honda S2000 og Audi TT som prominente duellanter, og selv om prislappen er omtrent den samme ble det helt uaktuelt å ta med SLK 200 ML i denne sammenhengen.

Hvorfor? Klikk deg gjennom vår testbeskrivelse for å danne deg din egen mening om produktet!

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer