TEST: Mercedes-Benz S 430 4MATIC

S-klasse ble lansert så tidlig som i 1998 og er dermed blant de eldste Mercedes-modellene på markedet. S-klasse er nå midt i livet og har derfor fått en forsiktig ansiktsløfting.

TEST: Mercedes-Benz S 430 4MATIC


Med tanke på at nye BMW 7-serie nå er på plass og at nye Audi A8, Jaguar XJ og Volkswagen Phaeton er like om hjørnet, er vi overrasket over at Mercedes-Benz ikke gjorde større endringer når de først bestemte seg for å modernisere S-klassen. For bortsett fra klare frontlyktglass og fire hvite striper på baklyktene, er det lite som skiller den ansiktsløftede S-klassen fra bilen som ble lansert i 1998.

Har solgt godt

Årsaken til at grepene er så forsiktige, er nok det faktum at S-klassen har gjort det svært godt siden introduksjonen, noe som blant annet reflekteres i den norske salgsstatistikken. Mens det i 2000 kun ble solgt 14 eksemplarer av BMW 7-serie her i landet, fant Mercedes kunder til hele 63 S-klasser. Også i fjor oppnådde S-klasse langt bedre salg enn BMW 7-serie.

Kommende trusler

I år, derimot, er bildet snudd på hodet. BMW har en ny 7-serie i stallen og har hittil i år solgt hele 40 biler. Kun 25 S-klasser har forlatt norske forhandlere. Når nye A8 i løpet av kort tid er på banen, vil konkurransen fra den kanten øke. Og det er liten tvil om at også Volkswagen Phaeton vil ta for seg blant luksusbil-kundene på kontinentet. Spørsmålet er dermed om Mercedes-Benz har vært litt for hovmodige og nå risikerer å tape markedsandeler, ikke bare i Norge, men også på verdensbasis.

Ikke gammeldags

Når det er sagt, vi opplever på ingen måte S-klasse som noen gammeldags bil. Det skal også nevnes at Mercedes-Benz i sammenheng med ansiktsløftingen lanserte flere nye motorer, blant annet en vannvittig V12-motor med to turboladere. S-klasse er nå også tilgjengelig med firehjulsdrift, noe vi testet i kombinasjon med 279 hestekrefter. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.