TEST: Mercedes-Benz G 400 CDI

G-klasse er for spesielt interesserte, og de får til gjengjeld alt de kan ønske seg.

TEST: Mercedes-Benz G 400 CDI
TEST: Mercedes-Benz G 400 CDI


Bak rattet får du en følelse av at omgivelsene vurderer deg til noe midt i mellom storbonde og antiterror-politi. Størrelsen vekker oppsikt, men ikke på langt nær like mye oppstandelse som brølet fra den sidemonterte eksosmunningen vekker ved gasspådrag. I redaksjonen diskuterte vi om det var mulig å bruke bilen som løvblåser for å lette høstens hagearbeid.

Effektvalg

På prislisten fra importøren er det fire motoralternativer å velge blant, tre av dem er V8-konstruksjoner. Vi har kjørt dreiemomentkongen, 400 CDI leverer ett større dreiemoment enn AMG-versjonen på 5,5-liter og 354 hestekrefter. Det tredje V8-alternativet er en 5-liters bensinmotor som leverer 296 hestekrefter. Registrert som lastebil koster sistnevnte omtrent det samme som testbilen.

Forrige gang vi kjørte G-klasse var det en 270 CDI. Det er helt klart det mest fornuftige alternativet, og det som passer best til biltypen. Motoren leverer nok krefter til de fleste formål, også til terrengkjøring.

Fornuft er heldigvis ikke alltid det som vinner, og gleden ved å gi full gass med en V8-diesel under panseret vil for de fleste av oss vare lenger enn tiden det tar for hukommelsen å viske ut en prisforskjell på et par hundre tusen kroner.

Les mer om en rå bil med en rå motor her.