TEST: Mercedes-Benz G 270 CDI

Ikke alle har et like godt forhold til Geländewagen - noen kjenner den fra militæret, andre fra jappetiden.

TEST: Mercedes-Benz G 270 CDI
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alt unntatt det ytre er forandret siden introduksjonen for over 20 år siden. Motorer, bremser, gir og interiør ligner lite på de første undermotoriserte utgavene fra 1979.

Dyrere en Range Rover

100.000 kroner mer enn den nye Range Roveren koster Geländewagen med tilsvarende motor. Prislappen på personbilutgaven sier 975.200 kroner. Det er ikke den vi har kjørt, vår testbil koster i utgangspunktet 572.300 kroner. Det som er ofret er bakseter og grønne skilt, og det som er vunnet er ekstra nyttelast, halv årsavgift og dobbel bomavgift – den er registrert som lastebil med totalvekt over 3,5 tonn. Lastebilregistrering innebærer at du ikke har lov å kjøre over 80 km/t på norske veier, men for Geländewagens tilfelle trenger du ikke montere ferdsskriver. I varebilutgave koster samme bilen 654.400 kroner.

Mener alvor

Du kan ta din nye G-klasse rett ut på eventyr, den har alt utstyret offroad-entusiaster gjerne ettermonterer. Og den er ferdig ”stylet” med korte, skrå overheng med rene flater. Til og med eksosrøret har funnet en lite utsatt plass med munning i forkant av venstre bakhjul.

Komforthopp

TEST: Mercedes-Benz G 270 CDI

Den moderate ytre fornying skjuler en stor forbedring i komfort. Selv om 270 CDI-motoren høres bedre her enn i andre Mercedeser er lydnivået betraktelig redusert. Interiøret har komfortdetaljer du finner i de fleste biler fra den tyske produsenten. Og litt spesielt er at finish og kvalitet gir et mer Mercedes-aktig inntrykk enn i luksus-suven Mercedes-Benz M-klasse.

I og med at litt landevei må brukes mellom gjørmehullene, handler neste kapittel om motor og kjøreegenskaper også litt om hvordan G-klasse trives i daglig bruk.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.