TEST: Mercedes-Benz E200 - EndElig oppgradErt!

Mercedes har nemlig en tung oppgave med E200 -- som er det minste motoralternativet på E-klasse. I basisversjon koster bilen 416.600 kroner, men med automatgear og "Pluss"-pakke som på mange måter er minimum for Mercedes-kjøperen, kommer prislappen på formidable 462.700 kroner. Du kan få mye morro for en halv million...

Mercedes E-klasse overrasket mange da den kom i ny støpning for litt over 4 år siden, og bilens front var vanskelig å fordøye for mange. I høst fikk bilen en ansiktsløfting som ikke innebar de store designmessige endringer, men bilen fikk mer utstyr og sterkere dieselmotorer. (Du kan lese mer om endringene av E-klasse i denne artikkelen).

Mercedes er blant de dyreste bilene på dagens marked, og skal i første rekke forsvare prisen gjennom høy kvalitet og finish, komfort, sikkerhet og eksklusivitet. Oppgraderingen av E-klasse førte til at bilen ble enda dyrere enn før, og den rimeligste E-klassen, en E200, koster altså 416.000 kroner.

Uten turbo og med 4 sylinder

Dermed er den blant de aller dyreste toliterne på dagens marked, og de andre toliterne som koster over 400.000 kroner har langt høyere effekt enn E200 sine 136 hk. Ja faktisk koster vår testbil nesten like mye som Volvo S70 T-5 med 225 hk eller Lancia Kappa 2.0T med 205 hk. Felles er imidlertid at samtlige tolitere i denne klassen enten er seks sylindre eller har turbo.

Dermed blir det ekstra vrient å forsvare prislappen på E200, og vår oppgave da vi tok E200 til testbenken var ikke bare å vurdere hvilken effekt ansiktsløftingen har hatt, men også å forsøke å finne ut om E200 forsvarer prisen. For det er neppe tvil om at den firesylindrede toliteren er en av da få kandidatene til tittelen "Verdens beste toliter".