TEST: Mercedes-Benz E 220 CDI

Som motorjournalist blir man fort bortskjemt - og man risikerer rett og slett å bli en smule blasert. Det er derfor sjeldent vi henfaller til nesegrus beundring over en ny bil. Men etter å ha testet nye E-klasse er det vanskelig å la være.

TEST: Mercedes-Benz E 220 CDI
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nye E-klasse, som ankom Norge den 15. mars, er rett og slett en fantastisk god bil. Ikke bare er den vakker og elegant. Nye E-klasse er i tillegg usedvanlig komfortabel og velutstyrt. På toppen av det hele kan E-klasse skilte med en overlegen kvalitetsfølelse, glimrende kjøreegenskaper og supereffektive bremser.

Taxi-sjåfører og privatpersoner med velfylte lommebøker har med andre ord all grunn til å glede seg. Ja, etter en uke i denne bilen kan man faktisk begynne å lure på hva man skal med en S-klasse.

Strømlinjeformet og harmonisk

Vi er klar over at ovenstående beskrivelse ikke kan karakteriseres som annet enn skamros, og vi skal i de påfølgende kapitlene forsøke å forsvare de sterke ordene. Men la oss først se litt på hva som skiller nye E-klasse fra forgjengeren.

Det første vi legger merke til er at bilen har blitt enda rundere og mer harmonisk i formene, noe som blant annet har gitt et buet tak. I tillegg legger vi merke til at vinduskarmene har blitt høyere, noe som sammen med det buede taket gjør vindusflatene mindre. Dette gir i sin tur et mer strømlinjeformet utseende.

Helt ny hekk

Men den mest synlige forandringen finner vi hvis vi tar oss en titt på hekken. Bakenden er nemlig fullstendig redesignet. Forgjengerens brede todelte lykter er byttet ut med langt mer tidsriktige baklykter av den trekantede typen. I tillegg er bagasjelokket forandret. Dette preges nå av en liten knekk i bakkant og har fått et integrert bremselys. Støtfangeren er også redesignet. Denne har fått en mindre fremtredende posisjon, noe som gir bilen et mer helhetlig og harmonisk preg.

Fortsatt fire lykter

Fronten er merkelig nok relativt uforandret. I motsetning til C-klasse, S-klasse og nye SL, har ikke den nye E-klasse fått sammensmeltede frontlykter. Til gjengjeld er de fire uavhengige frontlyktene blitt enda mer ovale, noe som medfører at de trekkes lengre opp på panseret.

Men nå er det på tide å forlate design til fordel for motor og kjøreegenskaper.