TEST: Mercedes-Benz C 230T K+

Over 100 hestekrefter per liter slagvolum har aldri vært så godt skjult.

TEST: Mercedes-Benz C 230T K+
TEST: Mercedes-Benz C 230T K+


Det har en tendens til å bli litt nervøst og slitsomt med små motorer som det kreves mye av i form av effekt. C 230 Kompressor leverer 192 hestekrefter ut av en 1,8-liters motor. Og det oppleves verken nervøst eller slitsomt, kun imponerende.

Prisfordel

1,8-literen brukes i tre versjoner av C-klasse; C180 K, C200 K og vår C230 K. Allerede C200 K leverer akselerasjon og toppfart som den sekssylindrede C240 med 2,6-liters slagvolum. Testbilen har mye bedre ytelser, og også den er betydelig billigere enn C240. 50.000 kroner skiller disse bilene, og noe av det går garantert i statskassen som volumavgift.

En startpris på 466.900 kroner betyr at det er mulig å kjøpe effektsterk C-klasse for rundt halv million hvis du ikke krysser av for alt for mange opsjoner på ekstrautstyrlisten. For testbilens vedkommende endte ekstrautstyrregningen på 126.600 kroner, og det var uten at automatgir var valgt.

Sprek

192 hestekrefter og realt dreiemoment gjør at C230 K oppleves som mer enn godt nok motorisert. Du kan gi gass i omtrent hvilket gir som helst, og resultatet er som regel kraftig akselerasjon.

Les mer om hvordan motor og kjøreegenskaper oppleves i C 230 K.