Testobjektet denne gangen er en A180 som går på bensin. Det betyr 122 hk rundt 5.000 omdreininger. Foto: Fred Magne Skillebæk
Testobjektet denne gangen er en A180 som går på bensin. Det betyr 122 hk rundt 5.000 omdreininger. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Test: Mercedes-Benz A-klasse

Nye A-klasse fremstår som skikkelig hel ved, og er vår nye favoritt.

Mercedes har nå valgt å dele opp sortimentet sitt på en ny måte. Den lille flerbruksbilen A-klasse er ikke lenger en flerbruksbil, men er blitt en rendyrket konkurrent til de beste bilene i kompaktklassen. Når den opp?

LES OGSÅ:

La oss slippe katta ut av sekken med en gang, for svaret er et soleklart ja:

Ikke bare når den opp, den er rett og slett en råsterk utfordrer både når det gjelder kvalitet, kjøreegenskaper og pris.

Testbilen

Vi har tidligere testet A-klasse under lanseringen, og ga bilen den gang terningkast 6. Den har vi ingen som helst planer om å fjerne, for bilen fremstår også denne gangen som skikkelig hel ved.

Testobjektet denne gangen er en A180 som går på bensin. Det betyr 122 hk rundt 5.000 omdreininger. Dreiemomentet når toppen av kurven allerede ved 1.250 omdreininger, og ligger der til du runder 4.000 omdreininger, hvor altså momentkurven overlappes nesten vakkert av effektkurven. Men arbeidsregisteret gjør seg ikke bare pent på papiret. Det er også en fryd å håndtere i praksis.

Se bilder utvendig:

Testobjektet denne gangen er en A180 som går på bensin. Det betyr 122 hk rundt 5.000 omdreininger. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Svært god kombinasjon

Det gjør ikke situasjonen noe dårligere at bilen har fått en fin 6-trinns girkasse som virker skreddersydd til karakteristikken i motoren. Og dette høres kanskje enkelt ut, men det er på langt nær alltid motor og gir spiller like godt på lag.

Når dreiemomentet kommer så tidlig som her, så blir bensinutgaven nesten like sterk i bunnen som dieselmotorene pleier å være. Da er det nesten morsomt å tenke på at kreftene er produsert av en liten 1,6-liter, og mest av alt, den drikker bensin. Mye har skjedd i utviklingen av nyere bensinmotorer, særlig de små, noe denne er et godt eksempel på.

Her er alle bilene i kompaktklassen

Lettkjørt

Den gamle metoden å kjøre bil på er over, i hvert fall her. Nå slipper du å spinne motoren godt opp i turtallsregisteret når du skal kjøre i gang:

Når kraften er der rett over tomgangsturtallet blir nemlig alt mye smidigere enn tidligere, og med en flat arbeidskurve hele veien får du som fører færre hensyn å ta under kjøringen.

Den eneste ulempen med flate arbeidskurver er at de er mindre inspirerende enn de som har en topp som man kan jakte på når man vil ha det ekstra morsomt bak rattet. Fordelen er derimot at de flate energikurvene som regel er raskere i praksis.

Se bilder innvendig:

Mercedes-Benz fikk et jubelår i 2012. Det ble nemlig merkets beste år noensinne i Norge, og merket kom på en 10. plass på salgsstatistikken. Her ser vi interiøret i nye A-klasse. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Interiøret har en svært god opplevd materialkvalitet. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Hørt om AMG?

Testbilen er utstyrt med en pakke de kaller AMG Sport. Det betyr ekstrautstyr i den mer sportslige enden av skalaen, deriblant 18” felger fra AMG med dekk i dimensjon 225/40 R18. Dette kler bilen både visuelt, og under kjøring. Utvendig er det snakk om en grill i sølv med bare to vannrette lameller, i tillegg til at bilen har senkesett som standard.

Men innvendig er det flere detaljer som forteller at du har valgt en AMG-pakke, og den er i høyeste grad visuell.

Setene har fått det Mercedes kaller kunstskinn, som egentlig er et slags stoff. Dette har fått røde kontrastsømmer, og virker flott både i praksis og å se på. Rattet er et treeiket sportsratt i nappaskinn, og den røde kontrastsømmen er tatt med også hit. Skulle du fortsatt være i tvil om du har havnet i en AMG Sport-versjon, så er det bare å ta en titt på instrumentene. Med røde visere har du fasiten. Dessuten har den gulvmatter i stoff med AMG sydd inn for å stadfeste.

Test av hovedkonkurrenten: Nye Audi A3

Midt i blinken

Det er et svært godt stykke arbeid Mercedes-Benz har gjort med nye A-klassen. Foruten motor og gir har de lagt ned en anstendig jobb i oppsettet av understellet. Kombinasjonen mellom det komfortable og det sportslige er svært bra, og den som frykter at dette skal bli for stivt og stumpete kan bare legge angsten tilside. Den viser ikke de mest sportslige taktene før den blir satt på prøve. Først da viser den at den tåler å presses.

Interiøret har en svært god opplevd materialkvalitet.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Interiøret har en svært god opplevd materialkvalitet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Burde vært påbudt

Styringen følger opp det fine understellet på en like fremragende måte. MB har fått til en elektronisk servostyring som gir føreren godfølelse med underlaget, i tillegg til at de har hastighetsvariabel utveksling på styringen.

Dette føles så riktig at det burde vært påbudt på enhver bil.

Når så mye stemmer så bra, så har Mercedes-Benz lagt et solid grunnlag i kampen mot konkurrentene.

En annen hovedkonkurrent: Oppgradert BMW 1-serie

Mercedes: A for Attack

At Mercedes-Benz har laget et produkt med sportslig preg er selvfølgelig bevisst. Det er dit de vil, og det er dit de er kommet. Om vi ser litt nærmere på hovedkonkurrentene, så er også Audi og BMW rettet mot kundene som gjerne vil ha en tendens mot kjøreegenskaper av mer sportslig karakter. For ikke alle er ute etter en bil med best plass, høyest sittestilling, og utsikt som i en stor SUV.

A-klassen kan virke veldig kompakt og kanskje litt trangere enn konkurrentene, men i praksis er den helt grei.

Bagasjerommet måler dog bare 341 liter, noe som eksempelvis er 19 liter mindre enn i nye Toyota Auris, og det er så mye som 39 liter mindre enn i nye Golf.

Plass nok

I baksetet er det også moderat med plass, men det huser helt fint to voksne passasjerer. Dette til tross for at den kan se trang og lav ut der bak. Foran er det lite å utsette på noe som helst.

Se dimensjoner og mål:

A-Klasse (W 176) 2012
A-Klasse (W 176) 2012
A-Klasse (W 176) 2012
A-Klasse (W 176) 2012
A-Klasse (W 176) 2012
A-Klasse (W 176) 2012

Der er det ryddig, typisk Mercedes-Benz med tanke på knapper og kontroller, og ganske så smart utformet med tanke på plassutnyttelse. Også Mercedes har nå puttet et kontrollhjul inn i bilen, men har ikke like godt tak på det logiske når det gjelder styring multimedia som enkelte av de andre. Likevel blir det bestått også her.

Kjøreglad

Alt i alt må vi rose nye A-klasse opp i skyene for den totalpakken den utgjør, og når vi nå vet at den er en like stor gledesspreder ute på svingete landeveier som på rette motorveier, så fyller den behovene for svært mange av kundene. På mange måter er dette den bilen vi har savnet i klassen. Nye A-klasse trenger seg inn i hjertet av kompaktklassen og den kommer til å lage et kraftig opprør i kampen om kundene.

Riktig priset

Importøren har også gitt den en kampklar pris. En bil som denne starter på kr. 269.900 i basisversjon. Legger du på AMG Sport-pakken og litt småtteri til, så er bilen kjapt oppe i 358.800 kroner, som vår testbil.

Men da har du også alt hva hjertet behager av passive og aktive sikkerhetssystemer, og alskens remedier du måtte ønske innvendig.

Sammensetningen av komplett utstyrsliste på denne bilen, samt det som ytterlig er tilgjengelig er en studie i seg selv, og har liten hensikt å ramse opp.

Totalpakken er derimot svært bra, og ikke minst svært konkurransedyktig. Mercedes-Benz A-klasse er derfor vår nye favoritt i klassen og gjerne med denne motoren. 122-hesteren passer bilen meget bra, og vil bli en av storselgerne.

Bilen får terningkast 6 også denne gangen.

Mercedes-Benz A-180 AMG Sport
  
  
Motor:R4, 16 V, turbo
Slagvolum:1.595 ccm
Effekt:122 hk @ 5.000 o/min
Dreiemoment:200 Nm @ 1.250 - 4.000 o/min
Gir:6-trinns manuell
0 - 100 km/t:9,2 sek.
Toppfart:202 km/t
Forbruk:0,54 l/mil
CO2-utslipp:128 g/km
Tankvolum:50 liter
Bagasjeromsvolum:341 / 1.157 liter
Vekt:1.370 kg.
Pris fra kr.:269.900,-
Pris testbil kr.:358.800,-