TEST: Mercedes-Benz A 180 CDI aut

A-klasse er den mest komfortable bilen med småbilmål. Med trinnløst automatgir og sterk dieselmotor er det også helt greit med den lille bilen på langtur.

TEST: Mercedes-Benz A 180 CDI aut


Med turtallet litt over tomgangshastighet i maksimal tillatt hastighet på norske veier, kan du knapt høre motoren. Og selv om bilen er kort fra støtfanger til støtfanger sørger lengden mellom akslingene for at komforten er bra også på motorveien.

Golf-priser

Den høye komforten har en pris, og prisene på A-klasse plasserer den i klassen over. Det er fullt mulig å få en Volkswagen Golf med mer utstyr og tilsvarende motor til samme pris som en A-klasse.

A-klasse er derfor avhengig av spesielle kvaliteter, og komforten er en av de viktigste. Den skiller seg også ut ved den litt høyere sitteposisjonen som gir bedre overblikk i trafikken, den har bedre plass til bagasje enn de ytre målene tilsier, den har et ganske fleksibelt interiør med mulighet for å utnytte kasseformen fullt ut, og den oppleves også som en mer eksklusiv bil enn de fleste av konkurrentene.

Trinnløst

TEST: Mercedes-Benz A 180 CDI aut


I denne testen skal vi se nærmere på to ting, en trinnløs automatgirkasse og toliters dieselmotoren med 109 hestekrefter. Sistnevnte er en av tre effektalternativer med utgangspunkt i samme motor. En versjon med 82 hestekrefter koster 20.000 kroner mindre, og en versjon med 140 hestekrefter koster 50.000 kroner mer enn testbilen som starter på 283.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den trinnløse automatgirkassen øker prisen med 18.510 kroner, og hvordan den og motoren samarbeider ser vi nærmere på her.