TEST: MB Vaneo 1.7 CDI Family

Mercedes-Benz har utvidet sin modellpalett nok en gang. Denne gangen er det fleksibilklassen som skal erobres.

TEST: MB Vaneo 1.7 CDI Family
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mercedes-Benz Vaneo er bygget på samme plattform som A-klasse, men er 68 centimeter lengre og 28 centimeter høyere enn lillebror. Selv om Vaneo er en større bil enn A-klasse, har de to bilene mange likhetstrekk. For eksempel har også Vaneo en svært skrå front og en brå avslutning.

Som i A-klasse er også Vaneo-hjulene plassert langt ut i bilens hjørner, noe som gir korte overheng både foran og bak og som gir god plassutnyttelse. Denne hjulplasseringen resulterer i en lang akselavstand - hele 290 centimeter. Det betyr at Vaneo faktisk har 5 centimeter lengre akselavstand enn en E-klasse.

A-klasse med kvalitetsfølelse

Mange hevet øyenbrynene da Mercedes-Benz i 1998 introduserte A-klasse. Bilen var både liten og billig, noe som var helt nytt i Mercedes-sammenheng. I tillegg kom den famøse elg-testen, og mye tydet på at Mercedes-Benz denne gangen hadde gjort et strategisk feiltrinn.

Men folk glemmer raskt, og i dag er den lille A-klassen et akseptert medlem av Mercedes-familien. Vi ga A-klasse mange godord da vi testet den forlengede versjonen for et snaut år siden. Bilen byr blant annet på et moderne og elegant interiør og en kvalitetsfølelse som etter vårt syn gjør bilen verdig til å bære Mercedes-stjerne i grillen.

Negativt førsteinntrykk

Hva med Vaneo? Vi må innrømme at førsteinntrykket var negativt. Materialkvaliteten er ikke den samme som i A-klassen og det er tydelig at økonomi har spilt en viktig rolle under utviklingen av bilen. Men det skulle vise seg at Vaneo likevel hadde sjarm og da vi leverte bilen var inntrykket blitt mer positivt.

Høy pris

Likevel, det er ingen tvil om at Vaneo har svakheter. En av de viktigste er prisen - som begynner på omkring 290.000 kroner. Vårt testeksemplar var i tillegg utstyrt med 1,7-liters dieselmotor, noe som trakk prisen opp mot 320.000 kroner. Kan den høye prisen forsvares? Vel, la oss først seg på motor og kjøreegenskaper.